Ifølge en fersk undersøkelse gjennomført av Virke, kjenner 6 av 10 norske forbrukere nå til konseptet Black Friday. 5 av 10 sier at de vil følge med på om det som kommer av gode tilbud førstkommende fredag, mens 2 av 10 sier at de allerede har planlagt å handle denne dagen.
Samtidig som interessen har økt dramatisk blant norske forbrukere fra år til år siden konseptet kom til Norge i 2009, har også konkurransen blant norske nettbutikker blitt tøffere. I Norge har mange nettbutikker for lengst begynt å promotere sine kampanjer for Black Friday 27.november både på egne nettsider og på Facebook. Nå ser vi også at norske nettbutikker tar etter amerikanske nettbutikker som Amazon og Bestbuy og lanserer Black Week der de allerede nå rabatterer en rekke varer.
Etter en rask gjennomgang på nettet, konstaterer vi at det fortsatt er et lite mindretall som har startet, men vel vitende om posisjonen disse har i markedet, er det ikke utenkelig at flere henger seg på Black Week i dagene fremover.
Dressmann med 50 til 70 prosent rabatt
Black Week hos Jollyroom har startet
Lefdal med banner for Blackfridayheleuka.com
Elkjop.no med stor Black Friday-banner