Black Friday begynner å få et godt fotfeste i Norge. Mens svenskene «bare» opplever en vekst på 95% sammenliknet med en vanlig fredag, er økningen i Norge altså hele 314 %. Vi nordmenn synes å like konseptet godt, noe blant annet Komplett.no har hatt glede av:
Produktkategoriene med størst økning er:
- Underholdningsprodukter (562 %)
- Elektronikk (531 %)
- Hobby- sports og fritidsartikler (416 %)
- Erotiske produkter (320 %)
- Helse og skjønnhetsprodukter (314 %)
– Julenissen er i ferd med å bli digital, og det er ikke lenge før vi handler flere julegaver på nettet enn i butikk. Det er en naturlig utvikling ettersom handelen på nett både har blitt enklere og sikrere, sier Fredrik Green, Norgessjef i Klarna i en pressemelding.
Samtidig er det flere nettbutikker som har fått problemer med å håndtere den store trafikken. Flere nettbutikker går svært tregt og flere har gått i svart. Dette har også vært et problem internasjonalt. Store selskaper som Currys, Tesco og Argos har alle tre hatt store problemer med å håndtere trafikken.
Se eksempler på hvem som har Black Friday-tilbud: