ANNONSE

Black Friday-start stoppet mange store nettbutikker

Ole Martin N. Evensmo

Til tross for intense forberedelser, klarte ikke en rekke av de største nettbutikkene å takle kundeflommen i natt.

ANNONSE

En lang rekke store norskbutikker telte ned og åpnet så sine Black Friday-salg tidligere på kvelden i går eller ved midnatt. Takket være mye markedsføring og stor fokus på Black Friday generelt, stod åpenbart kundene klare. Til tross for tunge forberedelser og at mange aktører Netthandel.no har snakket med har investert tungt i ny kapasitetet, stoppet mange store norske butikker rundt midnatt.

Da Netthandel.no sjekket før og rett over midnatt, lastet nettsider som Lefdal, Elkjøp og Komplett så tregt at vanlige navigasjon og handel ikke fungerte. Nettbutikken Getinspired gikk over i kømodus og slapp inn brukere i puljer. Men verst gikk det for XXL. Nettsiden gikk først veldig tregt i går kveld og falt så helt ned. Fremdeles nå klokken 10:28 er XXL.no helt nede. Netthandel.no har ikke lykkes i å få tak i noen i ledelsen i XXL for å vite hva som har skjedd.

Elkjøp er en av aktørene som har satset hardt på Black Friday og trafikken ble da også overveldene.  Selskapet forteller at de fra midnatt og frem til klokken 5:00 i dag morges hadde 400 000 besøkende innom nettsidene sine. Dette er en økning på 70 prosent sammenlignet med de samme timene i fjor. Elkjøp hadde forberedt systemene sine på en fire ganger høyere trafikk enn under Black Friday i fjor, forteller administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp i en pressemelding.

- Vi hadde noen tekniske utfordringer i en kort periode rett over midnatt, men det løste seg raskt, forteller Ingebjørg Tollnes, Kommunikasjonsdirektør i Komplett til Netthandel.no.

Komplett anslår at de vil ende opp på 700 000 besøk i nettbutikken sin i løpet av dagen og en omsetning som blir 20 ganger høyere enn på en vanlig handledag.

Her er noen eksempler på hva som møter norske forbrukere i dag:

Black friday 2015 from NetthandelNO

Del artikkel: