ANNONSE

Blant Norges mest lønnsomme nettbutikker - forventer en vekst på 60-70 prosent i år

Det norske folk har kåret sine favorittbutikker - norsk motekjede blant vinnerne
I våres vant Floyd.no prisen Folkets Nettfavoritt.
Foto: Floyd
Ole Martin N. Evensmo

Norske motemerker sliter med tøff konkurranse fra utlandet, men det bekymrer neppe denne gjengen fra Holmestrand.

ANNONSE

Merkevaren Floyd by Smith startet opp i 1985. Netthandel startet de først i 2011.

I starten var nettbutikken kun en salgskanal for motemerkets egne dameklær, etter hvert begynte nettbutikken Floyd.no også å selge andre merkevarer. Totalt har nettbutikken i dag vel 50 merkevarer i sitt sortiment, hvorav deres egen merkevare Floyd by Smith står for godt og vel halve omsetningen.

I fjor solgte nettbutikken for 35,3 millioner kroner, med et resultat før skatt på hele 6,8 millioner kroner.

- I år forventer vi en omsetningsvekst på 60-70 prosent. Vi begynner å få kompetanse på hvilke varer kundene ønsker fra hvert merke. I tillegg er vi blitt flinkere til å kjøpe inn riktig mengde varer, sier Guro Forseth Smith som er daglig leder for nettbutikken til Finansavisen.

I våres ble de også kåret til Folkets nettfavoritt i klassen for mellomstore bedrifter.

Også morselskapet Floyd Holding gjorde det bra i fjor, med en omsetning i fjor på nesten 200 millioner kroner. Dette inkluderer grossistvirksomheten og salg i deres ni egeneide butikker. Totalt gikk holdingselskapet 29,4 millioner kroner i overskudd. 

Det er ikke bare i 2017 at lønnsomheten i Holmestrand-selskapet var god. Totalt har eierne tatt ut 58 millioner kroner i utbytte på 3 år, skriver FInansavisen.

Del artikkel: