Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ble overrasket av nytt kundemønster

Ole Martin N. Evensmo

Kundene bruker mobiltelefonen når de er i butikken, men Clas Ohlson fikk seg nylig en omnichannel-overraskelse.

ANNONSE

I utgangspunktet er det nå en selvfølge å ha nettbutikk, men av de store jernvarehandel/dingsvarekjedene er det bare Clas Ohlson og Jernia som har dette på plass. Biltema og Jula tilbyr bare varekatalog og mulighet til å lage og skrive ut handleliste.

Presseansvarlig i Clas Ohlson, Camilla Tully, vil ikke fortelle hvor store deler av salget netthandel nå står for hos Clas Ohlson i Norge, men røper likevel noe av trendene - og en overraskelse selskapet fikk nylig.

- Vi selger mye på nett, det øker fort, men kundene bruker nettsiden våre mye til å planlegge kjøpene sine på forhånd. Etter hvert har vi også sett at mange bruker mobilen når de er i butikken til å søke og finne informasjon. Nylig dukket det opp noe som overrasket oss. Selv om kundene er i butikken, velger likevel en del å chatte med kundeservice via mobilen i stedet for å snakke med en av de ansatte, forteller hun til Netthandel.no.

- Dette hadde vi ikke forutsett, men kunden bestemmer og vi har derfor utvidet bemanningen på kundesenteret vårt for å håndtere dette, forteller Tully. Clas Ohlson har også en egen person som overvåker sosiale medier og svarer på spørsmål i butikkenes åpningstider.

Spurt om hva som selger og ikke selger på nett av Clas Ohlsons store utvalg, forteller Tully at det ikke er noe som peker seg spesielt ut.

- Vi ser faktisk ingen varegrupper som ikke selger på nett, vi selger alt fra en liten dings til 19 kroner til elsykler, vedkløyvere og andre store produkter. Vi har utvidet sortiment i nettbutikken, mye fordi våre butikker ikke har plass til 15 000 dingser og 9000 reservedeler, forteller hun.

Er det noen varegrupper som selger lite på nett, for eksempel store og skjøre ting? - Nei, men vi har produkter som vi har valgt å ikke selge på web, som blant annet maling, sier Tully.

I tilegg til å jobbe med omnichannel, satser Clas Ohlson nå hardt på video for å øke salget - både i butikk og på nett.

- Vi legger ut stadig mer video, fordelt på to typer, forteller Tully. Vi selger en del varer som det ikke er selvforklarende hvordan virker eller hvordan man kan utnytte. I tillegg legger vi ut stadig mer inspirasjonsvideo, det er veldig populært.

Et eksempel på det siste er en serie videoer der TV-kjendis Halvor Bakke viser ideer til innredning med lys. Selskapet har også laget en del videofilmer som viser selvbyggerprosjekter gjennomført med produkter de selger, for eksempel hvordan man bygger en utetrapp. Disse og videoer som forklarer produkter, gjenbruker Clas Ohlson i sosiale medier.

Tully medgir dog at som mange andre nettbutikker klarer ikke Clas Ohlson å måle direkte konvertering fra nettsidene til butikk og faktiske kjøp. For selskapet har ikke noe kunde-program og det er for eksempel ikke mulig å reservere varer på nettet og plukke dem opp i butikk.

For tiden kjører selskapet en kampanje med fri frakt i nettbutikken sin, bestiller man varer for over 900 kroner, får man fri frakt til nærmeste postkontor. Internasjonale analyser stiller spørsmålstegn ved om det faktisk utløser mer handel, men Tully vil ikke kommentere resultatene av kampanjen.

Del artikkel: