«Ideen til Bleiebilen.no ble unnfanget av to travle småbarnsforeldre som så på lappene/meldingene om at det var tomt for bleier i barnehagen som et stressmoment. Litt dårlig samvittighet og følelsen av at man var en dårlig mamma eller pappa kom snikende. Og det passet alltid like dårlig å måtte dra ens ærend for å kjøpe bleiepakken. Og kanskje glemte man det og fikk purringer», skriver Silje Berg-Styhm og ektemann og partner Jan Berg-Styhm på nettsiden til abonnementstjenesten som ble lansert i oktober 2016.
Her kan småbarnsforeldre enkelt tegne et abonnemnet som sikrer at barnet deres aldri går tom for bleier i barnehagen.
Mens han tar seg av det tekniske knyttet til den nettbaserte abonnementstjenesten, tar hun seg hovedsaklig av alt det praktiske knyttet til utleveringene.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Research nærmest på hjemmebane
Researchen har de gjort i barnehagen der deres egen datter går, samt i barnehagen hvor søsteren til den kvinnelige halvdelen av duoen Berg-Styhm jobber.
- Det var udelt mange positive tilbakemeldinger på tilbudet om å abonnere på bleier, sier Berg-Styhm om forundersøkelsene som ble gjørt før Bleiebilen så dagens lys.
På litt lengere sikt håper hun å kunne ha hele landet som nedslagsfelt. Foreløpig er det kun barnehager i Oslo, Bærum og Romerike som kan benytte seg av tilbudet som omfatter tre forskjellige bleiealternativ.
- Vi har regnet ut at det er cirka tre bleieskift per dag i snitt per barn. Månedspakken skal dekke dette. Men hvis den ikke holder, får kundene gratis påfyll med bleier levert direkte til avdelingen, sier hun da eHandel.com treffer henne utenfor Riflegata barnehage på Bjølsen i Oslo.
JOBBER MED Å BLI SETT: - Det viktigste for oss som bedrift nå om dagen er å bli sett og lagt merke til. Vi jobber intenst med saken, sier Silje Berg-Styhm.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Foreldrene styrer bleieleveringen med et trykk
Konseptet er enkelt. Tjenesten har ingen bindingstid, og det er brukerne selv som administrerer abonnementet. Så kommer Silje og leverer bleiene i boksen på plassen til barnet. Og som ved folkefinansierte prosjekter vanker det belønninger til de som tipser andre om Bleiebilen til Silje og Jan.
Men det er mange hindre som må forseres før hele landet er en realitet for ekteparet som er bosatt på Eidsvoll.
Den store utfordringen nå er å bli kjent og sett.
Hun har ikke tall på hvor mange e-poster som er sendt ut - og telefonsamtaler som er tatt - til en rekke barnehager i Oslo og Akershus.
- Vi har ennå ikke helt landet på hvilke kanaler vi skal bruke for å nå ut til folk, sier hun, og legger til at en drøss med flyers og oppslag er fysisk utdelt og hengt opp i mang en aktuell barnehage.
- Vi håper selvsagt på at dette skal bære seg på litt sikt. Vi har tro på dette konseptet, sier hun og smiler om kapp med vårsola som har tittet frem over hovedstaden.
LES OGSÅ: Boostbox.no: Treningshjelp på boks fra det høye nord
Ros fra både foreldre og ansatte
En ting er at hverdagen til barnehageforeldre med bleiebarn blir litt enklere.
Konseptet har også stor betydning for de ansatte, som nå slipper å måtte henge opp lapper om at det er tomt for bleier på barnas plasser, purre på treige foreldre og låne bleier fra andre barns bleielager.
De ansatte kan rett og slett bruke mer tid på det de først og fremst ønsker å gjøre. Å være nær og sammen med barna - og bruke mindre tid på banale logistikkoppgaver som Silje og Bleiebilen sammen med foreldrene kan fikse.
- Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra både foreldre og ansatte. Det gjør at vi tror at vi har truffet en nisje som kan være med på å gjøre hverdagen bedre og litt enklere for både foreldre og barnehageansatte. Kall det gjerne en vinn-vinn-situasjon som flere parter nyter godt av, sier Berg-Styhm avslutningsvis.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!