Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Blivakker.no – Optimister i voksende marked

Netthandel

Blivakker.no er å anse som selve veteranen innen skjønnhet og velvære på nett. Kolbjørn Ertzeid har tro på videre vekst til tross for stadig flere aktører i markedet.

ANNONSE

Ertzeid er finansdirektør i Netthandelen Holding AS, som sammen med nettbutikkene Blivakker.no, drLykke.no, Cocopanda.dk, Cocopanda.se og Netthandelen.no utgjør Netthandelenkonsernet. Årlig omsetter konsernet for cirka 600 millioner kroner.

Alt på én plass

Av dette bidrar Blivakker.no med rundt 200 millioner, noe som gjør nettbutikken til den ubestridte markedslederen innen kosmetikk på nett i Norge. Blivakker.no startet som en avdeling i Netthandelen.no i 2008, og ble eget selskap i 2009. Kort fortalt går konseptet ut på å selge kjente merkevarer innen skjønnhet og velvære, til en lavere pris enn det kundene er vant til å betale. Målgruppen er kvinner, og den typiske kunden er mellom 20 og 50 år.

- Så vidt vi vet er det ingen som er større enn oss med tanke på vareutvalg. Det er et viktig poeng. For folk som er opptatt av å finne alt de trenger på én plass, skiller nok Blivakker.no seg positivt ut, påpeker Kolbjørn Ertzeid.

- I tillegg er vi den aktøren som har vært lengst i bransjen, og det tror vi er en trygghet for kunden, spesielt i en bransje som ofte har vært feilaktig beskyldt for falske produkter. En butikk som omsetter for over 200 millioner i året, og som har holdt på i syv år, er et trygt sted å handle.

Plass til flere

Som markedsleder følger man selvsagt med på den stadig økende konkurransen både fra inn- og utland. Aktører som Blush, Vita, Kicks og Coverbrands er på offensiven. Men Ertzeid mener det fremdeles er god plass til flere aktører innen netthandel knyttet til personlig pleie.

- Så lenge nett-andelen av dette markedet er stigende, tror vi det er rom for både nye etableringer og vekst blant de etablerte aktørene, sier finansdirektøren, som tror de fysiske butikkene vil få merke den økte konkurransen i større grad enn dem selv.

- Det er nok en større trussel for dem. Samtidig ser vi at vi hele tiden må forbedre oss for å møte kundenes krav. Det som var godt nok i fjor, er ikke godt nok i år, påpeker han.

For Netthandelenkonsernet har det hele tiden vært avgjørende med høy grad av egenutviklede systemer, og en effektiv og strømlinjeformet organisasjon. For eksempel står en egen IT-avdeling bak utviklingen av alle nettbutikkene i konsernet.

- Det gjør at vi er veldig fleksible i forhold til å utvikle nye løsninger for kundene. Vår suksess ligger mer i sum av mange små ting, enn i de store grepene. Vi har evnen til å snu oss raskt, teste nye løsninger og gjøre små justeringer som øker konverteringen og bidrar til at vi får flere kunder inn i butikken. Vi var for eksempel veldig tidlig ute med å tilby kundene muligheten til å handle med mobil. Vi har liten grad av byråkrati, og det gjør oss i stand til å kaste oss rundt når vi ser at noe er på gang, forteller Ertzeid.

Samkjøring

Han mener det er en udiskutabel fordel i utviklingen av Blivakker.no at man er del av et større konsern.

- Alle avtaler man har blir bedre når man har større innkjøpsvolum, enten det gjelder frakt, emballasje eller markedsføring. De aller fleste funksjonene vi utvikler, utvikler vi også for alle butikkene, slik at vi oppnår stordriftsfordeler. Vi kan også tillate oss å ha folk som er veldig dyktige på én spesifikk ting, fremfor å måtte ha generalister som må kunne litt om alt.

Uten Netthandelenkonsernet i ryggen hadde heller ikke satsingen i våre naboland vært mulig. Cocopanda.dk og Cocopanda.se er de danske og svenske søsterkonseptene til Blivakker.no, med nettbutikker som startet opp i henholdsvis 2012 og 2014. De tre butikkene skal bli mest mulig like, og man jobber nå med å samkjøre alle de tre satsingene fra Norge, slik at man kan trekke veksler på ressursene og kompetansen som sitter her. I følge Ertzeid har satsingen i Danmark vært tøffere enn i grannelandet Sverige.

- Vi har prøvd og vi har feilet litt, men responsen har vært bra. I Danmark har vi generelt måttet prøve oss litt mer frem. Det er småting som utgjør forskjellen, og danskene er ganske kravstore på en del områder som for eksempel levering. Svenskene er mer sammenlignbare med nordmenn, og det har vært et enklere marked å operere i. Vi opplever også en betydelig større vekst der, og vi er vi sikre på at Sverige kommer til å bli et veldig bra marked for oss etter hvert. Vi lærer en del underveis, men det ser veldig lovende ut, avslutter Ertzeid.

(Foto: Netthandelen Holding)

Del artikkel: