De rosa hordene har blitt et dagligdags syn i flere norske byer der de tidlig og sent tråkker seg gjennom gatene med bagasjebrettet fullt av restaurant-mat.
I løpet av sine to år i Norge har Delivery Hero-eide Foodora vokst med rakettfart - både når det gjelder omsetning og underskudd.
Syklet inn 36,4 millioner kroner
Mens omsetningen i 2015 var på rundt én million kroner, hadde det økt til 36,4 millioner kroner i fjor, skriver Dagens Næringsliv.
Men selskapet tjener ikke penger da annenhver innsyklede krone i fjor er bokført som tap.
Underskuddet i 2016 var på 17,8 millioner kroner.
Underskuddet i oppstartsåret 2015 var på 3,7 millioner kroner.
Rask vekst koster
Det hersker absolutt ingen tvil om at det koster å vokse raskt.
Likevel er Carl Tengberg, Foodora-sjefen i Norge, fornøyd med tingenes tilstand.
- Vi er veldig fornøyde med resultat. For noen som ikke er i bedriften, ser det nok annerledes ut, sier Tengberg til avisen.
Ifølge ham selv har selskapet en stor «krigskasse» å ta av, og han minner om at de er i en investeringsfase med tilvekst, og at de må finne den rette lokale modellen som passer i Norge.
Foodoras forretningsmodell
- Inngår partnerskap med restauranter om hjemlevering av mat.
- De tar en avgift av kundene, men også en andel av omsetningen til restaurantene.
Han kan ikke si noe om når de vil tjene penger på norsk jord.
- Det er fortsatt ekstremt mye jobb og det er usikkerhet. Men vi vet hva vi holder på med og hva som kreves for å vokse, samt for å bli lønnsomme, sier han til avisen.
Rødt også i Sverige
Også i Sverige er det blodrødt på Foodoras bunnlinje, skriver Breakit.
Underskuddet i fjor ble på totalt 32,4 millioner svenske kroner etter en totalomsetning på 75,4 millioner kroner.