Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Bloggere tjener millioner

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Norske bloggere tjener millionbeløp. Mange norske nettbutikker bidrar til å fylle bloggernes sparebøsser.

ANNONSE

I en artikkel om bloggere på Kampanje estimeres det at det omsettes for noen titalls millioner kroner på norske blogger. Enkelte bloggere kan omsette for 100.000 kroner brutto eller mer per måned, men det er et fåtall av landets 500 000 bloggere som tjener gode penger.

- Det er 20-40 bloggere som kan leve av det. Hundrevis tjener penger, men da ikke mye over et par tusenlapper i måneden, sier bloggekspsert Thomas Moen fra Fanbooster til Kampanje.

Visse bransjer er særlig ivrige på å samarbeide med bloggerne.

- Det er mange, særlig nettbutikker, som bruker over 50 prosent av markedsbudsjettet på bloggere. Det er spesielt vanlig i mote- og kosmetikkbransjen, sier Moen til Kampanje.

I artikkelen fremkommer det at omsetningen fordeler seg som følger per år (prognoser fra Kampanje):

  • Affiliatenettverk: 20-30 millioner kroner
  • Betalte innlegg: 15-20 millioner kroner
  • Displayannonser: Flere titalls millioner kroner

Omsetningen av annonser antas å være den største delen, men det vanskelig å tallfeste omsetningen da noe selges via mediehus, mens brorparten selges via Adsense og andre nettverk/børser.

Camilla Kim Kielland i Trigger advarer både annonsører og bloggere mot å bli for ivrige.

- Å behandle blogginnlegg som annonser gjennom å selge bloggomtale til høystbydende – uansett hvilket produkt eller tjeneste det er snakk om – kan svekke bloggernes troverdighet. Mange blir nok smigret og fristet av høye honorarer, men dersom blogginnlegget fremstår som kjøpt og betalt vil det svekke bloggerens troverdighet. Det er lite bærekraftig både for bloggeren og annonsøren, sier Kielland til Kampanje.

Hun får støtte fra funn i en fersk undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Trigger. I undersøkelsen fremkommer det at matblogger er mest populære, etterfulgt at «dagbokblogger». Blant de unge er sistnevnte blogger mest populært, med treningsblogger på andre plass. Blogger leses først og fremst fordi de har en underholdningsverdi. Særlig unge nevner dette, samt nysgjerrighet, som de viktigste begrunnelsene. Blant eldre og nordmenn med høy utdanning, brukes blogger først og fremst for å finne informasjon. Les mer om bloggundersøkelsen på Trigger sine nettsider.

Les også blogginnlegget ”Hva er egentlig affiliatemarkedsføring?

Del artikkel: