Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Boardshop: - En annerledes sportsbutikk

Netthandel

Stadig tøffere konkurranse krever at Boardshop er tett på kundene sine, tenker helhetlig og tilpasser sortimentet til enhver tid.

ANNONSE

Boardshop startet som en ren nettbutikk i 2001. I dag er det den største nettbutikken for brettsport i Norge, og har i tillegg tre fysiske butikker i Trondheim.

Unge kunder

Opprinnelsen til konseptet ligger i actionsport-segmentet, med skate- og snowboard som de desidert viktigste varegruppene. I dag er sortimentet betraktelig utvidet og actionsport-begrepet litt forslitt.

- Vi driver et sport- og fritidskonsept med fokus på de nevnte varegruppene, samt nye varegrupper som sykkel, sparkesykkel og ski. En litt annerledes sportsbutikk er en mer passende beskrivelse av Boardshop i dag, påpeker daglig leder Gorm Pedersen.

Kundegruppen består hovedsakelig av unge mennesker, fra 25 år og nedover.

- Vi har en slagside mot de unge kundene. Samtidig ser vi at vi har et brukbart grep på de som har en historikk inn i vår verden, og som har over middels interesse for skating og snowboard, påpeker Pedersen.

Responsivt design

I 2014 omsatte Boardshop for totalt 46 millioner kroner. Omsetningsforholdet mellom nett og butikk er cirka 50/50, og man har gode rutiner for å knytte de ulike salgskanalene sammen. Dagens nettløsningen er imidlertid fra 2011, og skal videreutvikles.

- I dag har vi en mobilversjon og en nettversjon. Det første som skal skje er at vi skal få én, responsiv versjon. Det viktigste for oss er likevel å se på hva som skal til for at handleopplevelsen på nett blir så nært opp mot den handleopplevelsen man får i butikk, og at kunden skal få hjelp fra noen som vet hva de snakker om, uansett hvilken kanal de velger, sier Pedersen.

- Jeg tror mye handler om å bli enda bedre til å gi kunden relevant informasjon og hjelpe forbrukeren når de handler på nett. Det må bli enda enklere å finne frem til produktet og man må sørge for at forbrukeren er trygg på at produktet man kjøper faktisk passer, og at det har den utformingen og kvaliteten man forventer. For vår del betyr det blant annet at vi må gå gjennom hver enkelt varegruppe og sørge for at forbrukeren får den informasjonen man trenger. Det er ikke så lett, men det holder ikke lenger å bare ha et fint bilde og en varetekst. Man må tenke litt lengre enn som så, påpeker Pedersen.

Tøff konkurranse

Boardshop opererer i en bransje preget av sterk konkurranse, og det er spesielt svenske nettbutikker som har gjort sitt inntog i dette segmentet de siste årene. Blant hovedkonkurrentene finner vi aktører som Session, Junkyard, Ridestore og Hollywood. I tillegg konkurrerer man i mange sammenhenger med XXL og G-Sport. Pedersen innrømmer at det til tider kan være beintøft.


Gorm Pedersen innrømmer at konkurransen kan være tøff.

Gorm Pedersen innrømmer at konkurransen kan være tøff.

- Det er egentlig som en børs, hvor du hver morgen må gå gjennom hva de ulike aktørene du konkurrerer med har foretatt seg i løpet av gårsdagen. Vi merker det med en gang når det er tilbud, eller noen kjører frem spesielle varegrupper med lave priser, og må forholde oss til det. Vi jobber mot en kundegruppe som går gjennom både to og tre nettsider før de velger hvor de skal handle, påpeker Pedersen.

Tilpasser sortimentet

Han mener det blir stadig viktigere å være konkurransedyktig og oppdatert til enhver tid.

- I det norske markedet prøver vi å kompensere med å være lynraske både på utsendelse, returer og bytte, samt det å kunne bistå kunden på en god måte. Den største forskjellen hvis vi tenker opp mot de nevnte konkurrentene innenfor vår verden, er at vi skiller oss ut på sortiment. Vi prøver å tenke helhetlig i forhold til hva vår målgruppe er opptatt av, og har for eksempel ski, sparkesykkel og sykkel. Vi prøver å følge med på de trendene som er, og tilpasse sortimentet til det som ungdommen synes er morsomt til enhver tid. Det er vanskelig å skille seg ut på konkrete varemerker, men vi kan ha en litt annen sammensetning, andre prispunkter og legge vekt på ting som vi vet kundene setter pris på. Ofte handler det bare om hvem de har lyst til å handle hos, påpeker Pedersen.

Foto: Boardshop/Snorre Sørvaag

Del artikkel: