ANNONSE

Bodyshapes.no: - Man blir ikke stor av å kjøre Porsche

Bodyshapes.no: - Man blir ikke stor av å kjøre Porsche
BRA UTTELLING PÅ EGEN DESIGN: - Det er kjekt å se sin egen bedrift oppnå suksess. Det gir deg en herlig mestringsfølelse, sier Bodyshapes-gründeren Espen Evensen. Fotomontasje: Privat/Bodyshapes.no
Netthandel

Egen merkevare har sikret millionsalg for mannen som kjører pengene inn i firmaet istedenfor å kjøre rundt og bli sett i en tysk muskelbil.

ANNONSE

- Det er tøft, og konkurransen er stor, sier Espen Evensen, gründer av Bodyshapes.no som holder hus på Ågotnes - midt i oljestrøket like utenfor Bergen.

Tross tøff konkurranse ligger han og medgründer og ektefelle Yvonne Haveland an til å selge treningsfashion på nett for rundt 11 millioner kroner i år.

Det er en markant opptur da fjorårsomsetningen var på 1,6 millioner kroner. Neste år er målet 15 millioner kroner.

LES OGSÅ: 2Train.no: Den hardtslående nykommeren

Eget varemerke gjør susen

Det er selskapet BodyShapes AS sitt eget varmermerke We Are Fit som i stor grad bidrar til omsetningen.

I tillegg er de distributør for Gavelo Sweden, samt forhandler av MusclePharm i Norge.

Evensen er klinkende klar på at man ikke blir stor av å bruke pengene på en fet bil. Det er knallhardt arbeid og smart pengebruk som er oppskriften på både suksess og størrelse.

- Ikke ta ut en krone, bruk alt på oppbygging av firmaet. Man blir ikke stor av å kjøre Porsche, sier han før han fortsetter:

- Arbeidsdagen slutter heller ikke klokken 16.00. Vi har jobbet dag og natt for å komme der vi er i dag. Utnytt arbeidskraften maksimalt før du ansetter noen, er noen av rådene Evensen villig deler med dem som er i oppstartsfasen med egen nettbutikk.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!


TRENINGSFASHION: Time på time med beinhard jobbing har begynt å gi resultater for selskapet som holder til like utenfor Bergen.

TRENINGSFASHION: Time på time med beinhard jobbing har begynt å gi resultater for selskapet som holder til like utenfor Bergen.
Foto: Bodyshapes.no

Med Europa på radaren

- Vi har overlevd arbeidsmengden på innleid arbeidskraft av bekjente, sier Evensen, som 1. januar 2017 ansetter en salgs- og markedssjef.

- Den personen skal ha ansvaret for å etablere We Are Fit i Europa - og på sikt resten av verden, sier han til eHandel.com.

Han sier de ser en økende etterspørsel fra Europa, og at de av den grunn har som høyeste prioritet og nå ut i Europa så snart som mulig.

- Du sier det er et tøft marked og stor konkurranse. Hva gjør at dere skiller dere ut i mengden av tilbydere av treningstøy?

- Her er vel egen merkevare en åpenbar forklaring, svarer han med det berømmelige glimtet i øyet.

LES OGSÅ: Netthandelsgruppen: Tight nettgjeng med baller

Var lei av kjedelige treningsklær

- Vi føler selv at vårt eget design er veldig annerledes enn konkurrentenes. Vi er også knallharde på at produktene våre skal være av ekstremt høy kvalitet - til en normal pris. God kundeservice er selvsagt også viktig. Er vi gode her ser vi at de faste kundene kommer tilbake, sier Evensen.

Han sier de var lei av kjedelige treningsklær. De ønsket å tilby markedet treningsfashion inspirert av norsk natur og scenisk, vakre omgivelser.

- Derfor startet vi opp, sier han.

- Vi så behovet for mer inspirerende treningsklær, og visste at markedet for dette var på vei opp, sier Evensen, som i tillegg til gründer på godt ny-norsk kan kalles Product Manager.


EGET VAREMERKE: We Are Fit er den store driveren for Bodyshapes. I år ligger selskapet an til å selge treningsfashion for 11 millioner kroner.

EGET VAREMERKE: We Are Fit er den store driveren for Bodyshapes. I år ligger selskapet an til å selge treningsfashion for 11 millioner kroner.
Foto: Christopher Brown

På spørsmål om hvordan det er å drive nettbutikk i Norge løftes det igjen frem at det er et tøft marked med stor konkurranse.

- Men vi har funnet vår egen nisje med vårt kule og annerledes design. Noen av de store aktørene bruker mer på markedsføring enn vi har i total omsetning. Det sier seg selv da at det er utfordrende. Heldigvis har vi lykkes med Google AdWords og Facebook, noe som er ganske krevende.

- Kan du gi et eksempel på en utfordring du stadig må forholde deg til?

- Den største utfordringen har vært å holde lagernivå opp mot etterspørsel. Vi har mange forhandlere som selger våre produkter, så vi er altså ikke å finne bare på privatmarkedet.

LES OGSÅ: Freddystore.com: Nettgründeren Kenneth Dreyer satser stort i Australia og USA

- En herlig mestringsfølelse

- Og til slutt, Evensen. Hva er det aller, aller beste med å drive nettbutikk?

- Det må være de positive kommentarene vi får fra kundene våre. Det gir oss daglig styrke og gir oss motivasjon til drive videre. Også er det kjekt å se sin egen bedrift oppnå suksess. Det gir deg en herlig mestringsfølelse, sier han avslutningsvis.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: