Det norske teknologiselskapet Bookis, som er en tjeneste for salg av nye og brukte bøker på nett, har nå lansert et helt nytt konsept som skal spare både penger og miljø.
Den nye løsningen, som nå er tilgjengelig på selskapets nettside og mobilapp, går ut på at kundene kan pante bøker etter kjøp ved å selge de tilbake til Bookis.
Når boken er ferdiglest skal forbrukeren kunne legge ut boken på dørmatten eller i postkassen, hvor Bookis plukker den opp for å finne en ny kjøper.
Les også: Bookis.com har lukket emisjonen - hentet 6 millioner
100 kroner per bokpant
Bokpanten fungerer ved at kunden får spørsmål om pant etter bekreftet ordre hos Bookis. Deretter vil tjenesten, som nå er tilgjengelig i det fleste store norske byer, verifisere adressen. Kunden kan selv velge tidspunkt for når boken skal plukkes opp.
- Vi lanserte Bokpant torsdag 6. juni, og vi har fått mye oppmerksomhet rundt det. Kundene elsker konseptet, sier Lasse Brurok, markedssjef og medgründer av Bookis, til eHandel.com.
Kundene kan spare mellom 50 og 100 kroner per bokpant, og kan også pante bøker som er kjøpt andre steder enn hos Bookis.
Bokbransjens dom
Nettbokhandelen får dog kritikk fra Bokhandlerforeningen og Forfatterforeningen, som mener tjenesten er i strid med reglementet rundt fastpris på bøker. På fredag ble det dermed bestemt at Bokpant ikke er lov i fastprisperioden.
- Vi er åpenbart uenig, men har ikke noe annet valg enn å følge deres beslutning nå. Derimot tar vi gjerne debatten om det prinsipielle videre herfra, er svaret fra selskapet til dommen.
Ekspansjon og nye prosjekter
I tillegg til den helt nye tjenesten er Bookis i full gang med sin ekspansjon til Sverige, som skal stå klart til høsten. Netthandelen røper også at det da vil lanseres nok et nytt prosjekt.
- Vi kommer med et veldig spennende prosjekt i løpet av høsten, som vi vil si er veldig innovativt. Gleder oss til å fortelle mer om dette, sier Lasse Brurok.
Les også: Bookis-gründerne ble verdensmestere - står nå klare for første ekspansjon