- Jeg har lenge hatt lyst til å starte egen bedrift innenfor trening og ernæring, sier Beate Rosvoll Eidissen til eHandel.com.
Nordlendingen, som har trent og konkurrert i styrkeløft siden 2009 og kan skilte med fire års ernæringsutdannelse, endte opp med å etablere abonnementstjenesten Boostbox.no.
Hver måned fremover er målet å fylle en boks med sunt snacks, energibarer, kosttilskudd, diverse klær og annet tilbehør som skal være med å «booste» treningen til de som tegner seg opp for et abonnement.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Boxfresh abonnementstjeneste
Boostbox og Eidissen er «boxfreshe». I november gikk de første 200 boksene ut. Snart er desemberutgaven underveis til nesten 300 treningsvillige sjeler.
- Utviklingen i starten har vært enorm. Første måned gikk over all forventing, og det er rett og slett kjempegøy, sier hun.
Vi snakket om alskens bokser; fra menneskemat til dyremat
Men alle medaljer har som kjent en bakside. Så er også tilfelle for nettbutikk-medaljen til Eidissen og ektemannen hennes.
- Det gir oss selvsagt også litt utfordringer siden vi har andre jobber i tillegg. Men med gode rutiner på plass så går det. Neste års målsetting er todelt. Vi skal øke i antall abonnement, og vi skal videreutvikle konseptet. Vi kommer blant annet med en ren snackboks, og vi lukter på å åpne en vanlig nettbutikk også, sier hun.
BOKSMAT: Slik kan boostboxen fra Bodø arte seg.
Foto: Amalie Østbø
LES OGSÅ: 2Train.no: Den hardtslående nykommeren
Unnfanget i mammapermen
Hun tenkte først å starte en ren nettbutikk. Men slo raskt tanken fra seg da hun innså at det har vokst frem veldig mange nettbutikker som fokuserer på trening, helse og trivsel.
Så, under en spasertur sammen med sin mann i sommer, da hun ennå var i mammaperm, dukket ideen opp som troll av eske.
- Vi snakket om alskens bokser; fra menneskemat til dyremat. Men at det ikke fantes en lignende boks fylt med treningsrelaterte produkter i Norge, sier Eidissen.
Siden gikk det slag i slag frem til den myke lanseringen fant sted i forrige måned. En markedsundersøkelse ble gjennomført, samt at det ble laget skisser på hvordan hun så for seg nettbutikkonseptet sitt. Det ble også hektisk aktivitet med utvikling av logo og egen hjemmeside.
Så, i november, gikk startskuddet.
- Med Boostbox vil vi nå ut til de som allerede elsker trening, men også til de som trenger en ekstra «boost» for å komme seg på trening, eller kanskje komme inn i treningsrutinene igjen. Jeg er veldig opptatt av folkehelse, og ser på Boostbox som en gylden mulighet til å fremme sunt kosthold og fysisk aktivitet til enda flere folk enn for eksempel gjennom en blogg.
TØFT LØFT: - Man må tørre å satse, sier Eidissen om det å realisere en drøm til virkelighet. - Og man må være litt tøff. Gå litt ut av seg selv som person og bli bedriften.
Foto: Boostbox.no
- Man må bli bedriften
- Man må tørre å satse, sier Eidissen om det å realisere en drøm til virkelighet.
- Og man må være litt tøff. Gå litt ut av seg selv som person og bli bedriften. I tillegg er det utrolig viktig å gjøre markedsundersøkelse først - ikke bare for å få et bilde på hvordan markedet er. Men det kan også gi deg ideer du i utgangspunktet ikke har tenkt på.
Veldig mange bedrifter setter opp en slags fiktiv mur mellom seg og kundene.
Som mange andre i nettbransjen har hun skjønt at hun egentlig aldri har nok tid.
Døgnet har for få timer, og urviserne på klokken snurrer fort fort.
- Å få tiden til å strekke til har definitivt vært en av våre største utfordringer. Vi har vokst fort, og det krever selvsagt mer jobbing. Men misforstå meg rett; det er gøy. Jeg tror nok svaret på å få bedre kontroll med tiden blir å systematisere jobbingen litt mer, sier Eidissen.
- Hvordan synes du det er, etter relativt kort tid, å drive nettbutikk i Norge?
- Egentlig veldig greit. Utfordringene er jo at det er mange lignende aktører på markedet, og veldig mange driver prisdumping. Synd, for da blir kundene vant til at prisene skal være så lave, og til slutt blir de så lave at det ikke blir overlevelsesdyktig. Å drive prisdumping ødelegger også varens verdi i den form at man ikke lenger synes varene er verdt sin opprinnelige pris, kommer det som et lite hjertesukk fra Eidissen.
LES OGSÅ: Bodyshapes.no: - Man blir ikke stor av å kjøre Porsche
Læring er artig
Beate Rosvoll Eidissen.
Foto: Mads Torbergsen
Alle eHandel.com har snakket nettbutikk med i 2015 sier at det er morsomt å drive egen butikk. Eidissen er intet unntak fra regelen.
- Å drive nettbutikk med de produktene vi forhandler er utrolig morsomt. Dette er jo det jeg kan, og det jeg liker best. Så det er veldig gøy å kunne få jobbe med det på dette nivået. Ellers er det også gøy med læringsprosessen underveis. For jeg har jo aldri tidligere drevet nettbutikk.
- Hvordan skal dere bli sett og hørt i mylderet av alle nettbutikkene der ute på den store verdensveven?
- Vi skal være veldig personlige på sosiale medier. Veldig mange bedrifter setter opp en slags fiktiv mur mellom seg og kundene. Vårt mål er å ha en god dialog med kundene våre, og fortsette å drive opplysningsarbeid innen trening og ernæring. Ett eksempel på dette er bloggen på hjemmesiden vår, forteller Eidissen.
Blogg-ambassadør
Hun har også fått drahjelp fra bloggeren Hilde Madsen som driver bloggen bedremeg.no.
Hun er allerede nærmest å regne som en ambassadør for Boostbox.
- Hun er en kul dame som har en veldig annen fremtoning enn mange andre treningsblogger. Det liker vi! For selv om vi er innenfor trening- og ernæringsbransjen, så er det ikke sagt at vi ønsker å fremme kroppsfokus. Vi vil fremme treningsglede og sunt kosthold for en glad kropp.
Og man må være litt tøff. Gå litt ut av seg selv som person og bli bedriften
Sterk, faglig kunnskap er et annet felt hun peker på som viktig for å fremstå skikkelig og seriøs.
Trening og ernæring er to av de viktigste tingene i livet hennes.
- Jeg har studert ernæring i fire år. I tillegg til det er jeg utdannet som personlig trener, og jeg har jeg videreutdanning i blant annet diabetes. Et høyt kunnskapsnivå skal være betryggende for våre kunder. Mange andre aktører på markedet har ikke den faglige bakgrunnen, sier Eidissen avslutningsvis.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!