Netthandelen Boozt deler nÃ¥ sine tall fra fjerde kvartalet i fjor, hvor det fremkommer at salget gikk bedre enn selskapet hadde forventet. Med en bra Black Friday-helg, etterfulgt av et vellykket desember salg økte omsetningen i fjerde kvartal med 39 prosent.Â
90 000 nye kunder i desember
Som følger av dette hadde selskapet en omsetningsvekst pÃ¥ 39 prosent under kvartal fire, samt en høyere driftsmargin enn beregnet pÃ¥ 6,4 prosent. Det harde presset pÃ¥ bruttomarginen i oktober og mesteparten av november skal ha lettet mot slutten av Ã¥ret da etterspørselen pÃ¥ sesongvarer økte.Â
- NÃ¥r høst/vintersesongen endelig tok fart i slutten av november og fortsatte inn i desember bidro et relevant salg pÃ¥ Boozt.com til at Ã¥ret ble avsluttet bedre enn forventet, men en omsetningsvekst pÃ¥ 51 prosent og 90 000 nye kunder i desember, skriver Boozt i en pressemelding.Â
Fysisk butikk trakk ned
Den fysiske handelen skal i likhet med selskapets tredje kvartal ha trekt resultatet noe ned, hvor det viste seg å bli et tap på 7,5 millioner. Tapet skyldes blant annet Beauty by Boozt-butikken i København.
Omsetningen for selskapets fjerde kvartal endte alt i alt pÃ¥ 892 millioner kroner, med et driftsresultat pÃ¥ 69 millioner. For hele Ã¥ret omsatte Boozt for 2,78 milliarder kroner.Â
- Kvartalet viste organisasjonens evne til Ã¥ møte utfordringer og levere etter behov. Hele organisasjonen jobbet ustanselig for Ã¥ oppnÃ¥ en bra avslutning pÃ¥ Ã¥ret under vanskelige markedsforhold. Til tross for det konkurransedyktige prisbildet sikret vÃ¥r lagersammensetning av relevante varer for de nordiske forbrukerne en kraftig salgsøkning der bruttomarginen ikke ble presset like mye som forventet, sier daglig leder Hermann Haraldsson, i en pressemelding.Â