ANNONSE

Boozts oppsummering av 2018: - Et år som gikk mye opp og litt ned

Booztlet overgår Boozt - økte 90 prosent
Boozt drifter Boozt.com, Booztlet og Beauty by Boozt, som tilsammen utgjorde en omsetning på 2,8 milliarder kroner i fjor.
Foto: Boozt
therese.karlsrud.haugen

Lang sommer og fysisk butikk trakk ned.

ANNONSE

Tidligere i år delte Boozt sine tall for fjorårets fjerde kvartal, hvor salget skal ha gått over all forventing. Med totalt 2,8 milliarder i omsetning for hele året 2018 og 90 000 nye kunder kun i desember, kunne netthandelen si seg godt fornøyd. 

Les også: Boozt omsatte for 2,8 milliarder i fjor

Nå har selskapet også offentliggjort årsrapporten for 2018, hvor det fremkommer en mer detaljert oppsummering av fjoråret. 

Alt i alt beskriver Boozt 2018 slik: Et år som gikk mye opp, og litt ned. 

Høydepunkter 2018

Konsernet Boozt AB drifter Boozt.com, outlet-butikken Booztlet samt Beauty by Boozt. De to sistnevnte har også totalt tre tilhørende fysiske butikker, plassert i Danmark. Her er fjorårets høydepunkter:

  • 38 % vekst 

Vokste mer enn forventet, noe selskapet mener kommer av riktig sortiment til rett pris, slik konkurransesituasjonen krevde. 

  • Bygget opp nordisk outlet på nett

Booztlet økte mer enn 100 % under 2018 og forbedret driftsmarginen, hvilket viste hvilke store muligheter det finnes i outlet-segmentet. Under 2019 er dette et forretningsområde, som skal styrkes ytterligere. Målet til Boozt er å bli en ledende aktør i outletsegmentet. 

- Vi tror at kategoriene, inklusive vår nordiske outlet Booztlet kommer til å drive veksten fremover. Dessuten forventer vi oss at den raskt voksende kategorien Mann og den relanserte Barne-kategorien skal bidra til ytterligere vekst under det kommende året, sier Hermann Haraldsson, medgründer og daglig leder i Boozt, i en kommentar til rapporten. 

  • Utvidet lagerkapasiteten før Black Friday-suksess

Det kjører nå totalt 250 roboter med 250 000 kasser på Boozt-lageret etter selskapets siste utbygging av AutoStore, som ble ferdigstilt i begynnelsen av november før Black Friday-helgen. Black Friday ble på sin side en stor suksess, der alle system klarte testen og lyktes med å håndtere den høye trafikken på nettstedene. 

  • Styrket kategorien Sport

Lanseringen av merkene Adidas og Reebok i slutten av 2018, som sammenfalt med relanseringen av kategorien Sport, bidro til et bredere utvalg på Boozt.com. Alt fra kjente merker som Puma, New Balance og Peak Performance til nisjemerker med nordiske røtter, skal nå ha styrket Sport-kategorien.

  • Boozt.com som skjønnhets-destinasjon

Under 2018 vokste kategorien Beauty raskt på Boozt.com, der selskapet fikk fart på lanseringen av over 90 nye internasjonale og nordiske merker. Under året åpnet de også sin fysiske flaggskipbutikk Beauty by Boozt i København. 

Fysisk butikk tapte mer enn forventet

Det skal imidlertid også ha vært noen utfordringer på veien. En av dem var naturligvis det uvanlige været, som preget store deler av Norden. En kald vinter etterfulgt av en usedvanlig lang sommer, er noe Boozt i likhet med mange andre aktører og bransjer, fikk kjenne negativt på resultatet i fjor.

Også deres overnevnte fysiske satsing har trukket selskapets tall noe ned, da flaggskipbutikkens tap ble dobbelt så høyt som forventet. Det skal i følge selskapet bli en stor prioritet å redusere disse tapene i 2019. 

- Driftsresultatet ble svakere enn vi i utgangspunktet hadde forventet oss, men da tilførselen av nye kunder var større en noensinne og vår vekst var mer enn dobbelt så høy som markedets, var året samlet sett bra. Vi er tross alt kommet for å bli i det lange løp, og må akseptere at lønnsomheten ikke kommer til å følge en rett linje, sier Hermann Haraldsson.

Del artikkel: