I mars stilte sjokoladegründer Rune Forsberg opp i NRK sitt aktualitetsmagasin og fortalte om utfordringene med å få innpass i butikkhyllene hos norske dagligvarekjeder.
Rigget for salg
Etter medieopptredenen fikk den sandefjordbaserte fabrikken stor oppmerksomhet og støtte, samt mange nye kunder. Forbrukerstøtten kom noe overraskende på bedriften.
- På ti dager passerte vi én million kroner i omsetning i nettbutikken, forteller Rune Forsberg, som på det tidspunktet Brennpunkt-dokumentaren ble sendt, enda ikke hadde noen onlinekanal for salg av sine produkter.
- Vi hadde jo planlagt nettbutikken, men den var egentlig ikke klar. Vi hadde ikke emballasjen klar engang. Men da jeg skjønte omfanget av oppmerksomheten, tenkte jeg at vi bare måtte få nettbutikken opp og gå.
Etter TV-opptredenen tok det nemlig fullstendig av. Det var mange som klikket seg inn på Hval Sjokolade sine hjemmesider, som nå ble rigget for å ta i mot nysgjerrige og handlelystne kunder.
- Vi valgte å forsere den opprinnelige lanseringsplanen og ta noen sjanser. Alle som klikket seg inn for å lese om Hval Sjokolade, kom nå rett inn i nettbutikken, hvor de kunne kjøpe produktene våre. Vi lanserte løsningen dagen etter Brennpunkt, forteller Forsberg.
Tusenvis av nye følgere
Det skulle vise seg å bli et lønnsomt trekk. Første dag var det 6000 bestillinger, og systemet holdt på å knele.
- Vi måtte faktisk leie eksterne servere, og da gikk det greit. Så fikk vi et par tusen bestillinger dagen etter. Nå ligger vi på mellom 50-100 om dagen, og det er et nivå vi kanskje hadde håpet å ligge på rett etter en reklamekampanje. Men det har vi altså oppnådd uten noen form for tradisjonell reklame så langt, forteller Forsberg, som også mener at sosiale medier er skyld i mye av trafikkøkningen.
- Bruken av sosiale medier skjedde parallelt med, og i kjølvannet av, at Brennpunkt gikk på TV, og mange av de menneskene som engasjerte seg i dette gikk på Facebook. Vi hadde en profil der med cirka 700 følgere. Etter et par dager hadde vi 18.000. Mange snakket etter hvert om at vi hadde en nettbutikk, og dermed ble nylanseringen vår spredd ut til et stort publikum. Nå har vi for øvrig 23.000 følgere på Facebook, forteller Forsberg.
Perfekt for salg på nett
Sjokoladegründeren hadde lekt med tanken om nettbutikk en god stund, før omstendighetene tilsa at lanseringen måtte gjøres i hui og hast. Utgangspunktet for ideen er at sjokolade er et velegnet produkt å sende ut i postkassene til folk. Konseptet innebærer at man kun kan kjøpe to produkter per ordre, for å få sjokoladen rett hjem som ”hvalpost”. Forsberg er imidlertid klar på at nettbutikken ikke er noe Hval Sjokolade vil kunne basere salget sitt på.
- Det er jo mye armer og bein for en relativt beskjeden omsetning. Når vi selger en full trailer til Europris som har 400 butikker, så er det mye enklere enn å pakke 8000 esker for å sende ut i posten. Men vi håper at vi kan få noen faste nettkunder fremover, og vi har også noen tanker rundt ulike abonnementsløsninger. I nettbutikken får vi også vist frem hele produktspekteret vårt på en ny måte. Vi har kommet inn hos noen dagligvarebutikker med to-tre varianter, og håper å komme inn hos flere, men vi vil aldri kunne vise noe stort sortiment der. Netthandel er også en god måte å nå ut til nye markeder på, så vi har tro på at det blir et viktig supplement for oss, forteller Forsberg.
- Fremover skal vi bruke tid på å justere og strømlinjeforme den løsningen vi har, og få kontroll på ting som leveringstid og logistikk, slik at det går på skinner. Vi har allerede bestemt oss for å gå opp fra to til fire bokser per ordre. Det gjør at fraktkostnaden blir litt bedre i forhold til verdien, som da går opp til rundt 300 kroner istedenfor 150 i snitt. Det vil hjelpe på. Så skal vi etter hvert begynne å annonsere og få enda flere til å oppdage Hval Sjokolade.
(Foto: Gjengitt etter avtale med Hval Skoladefabrikk)