Blivakker og Cocopanda er begge datterselskaper av Brandsdal Group - to skjønnhetsgiganter i netthandelen. Blivakker omsatte alene for omtrent en halv milliard kroner i fjor. Cocopanda er allerede etablert i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland samt Østerrike - og i høst går de også inn i Polen.
I juli opplevde selskapet en økning på 30 prosent, og de har god tro på at det inneværende året vil overgå fjoråret på flere måter. Salgs- og markedsdirektør i Brandsdal Group, Lene Johansen, forteller til Ehandel at de er meget fornøyde med gjennomføringen av årets sommerferie, og at både Blivakker og Cocopanda har levert godt omsetningsmessig også over fjoråret.
- Totalt ligger veksten på rundt 30 prosent, og vi ser helt klart at den sterke veksten både i Norge, Finland og Sverige fortsetter. I år vil nok også de gode tallene bære litt preg av at vi har hatt varierende sommervær sammenlignet med fjoråret hvor julimåned var en eneste stor sol, forteller Johansen.
Les også: Brandsdal Group når snart milliarden - leverte tidenes resultat
Nøye planlagt julimåned leverte
Gjennom hele sommeren har selskapet kjørt en Shoppingfestival, hvor kundene har fått nye tilbud flere ganger i uken. Tilbudene er planlagt og gjennomgått av team som fokuserer på spesifikke land slik at tilbudene er tilpasset kundene i de respektive land.
- Selv om vi avvikler ferie er det hele veien markedsførere og grafiske designere til stede som følger tallene nøye. De kan da gjøre endringer ved behov, men det meste av arbeidet er forhåndsprodusert slik at flest mulig kan avvikle ferie i denne perioden, sier Johansen.
Flytter til nytt lager i høst
I september skal selskapet flytte til sitt nye lagerbygg i Flensburg, Tyskland. De har allerede overtatt, men jobber med tilpasninger før flyttingen finner sted.
- Med det nye lagerbygget vil vi kunne øke kapasiteten betydelig og sikre at vi til enhver tid har de rette varene tilgjengelig for salg. Vi jobber også strategisk med å åpne butikker i land hvor vi vet at vi kan levere varene raskt og effektivt fra vårt lager i Flensburg, forteller salgs- og markedsdirektøren.
Videre forteller hun at fasilitetene i det nye lageret er betydelig bedre enn i det gamle, hvilket åpner for muligheten til å invitere leverandører direkte til lageret i Flensburg. Dette er viktig for å kunne sikre tilgang til viktige varer når selskapet strekker seg lenger ut i Europa, forklarer Johansen.
Les også: Rosa vekst for Brandsdal - har firedoblet ordrekapasiteten
Håper på reprise av Finland
Selskapet har høye forventninger til det polske markedet, og ser for seg at de i løpet av få år skal opp i teten og konkurrere med topp tre netthandelsaktører i Polen i dag. De håper på å se en vekstkurve lik den de så i Finland - altså med kort vei til positive økonomiske resultater.
- Våre undersøkelser viser at polske kunder er opptatt av kjente merkevarer, samtidig som de er prisbevisste. Dette passer vår strategi godt, avslutter Johansen.