ANNONSE

Brandstad innfører RFID-teknologi i alle sine butikker

Brandstad innfører RFID-teknologi i alle sine butikker
Netthandel

Brandstad følger med på Moods of Norways RFID-satsing i sine butikker.

ANNONSE

Securitas kunngjorde nylig at den norske kleskjeden Brandstad har gjennomført utrulling av !D Cloud, Nedaps cloudbaserte RFID-løsning, til alle sine butikker i Norge.

I tett samarbeid med Securitas har Brandstad innført RFID-løsningen i 18 butikker i løpet av kun fire uker.

RFID-løsningen gjør det mulig for kleskjeden å oppnå betydelig mer nøyaktige beholdningsdata som igjen optimerer varetilgjengeligheten i butikkene.

LES OGSÅ: RFID er i hus hos Moods of Norway - og mer skal det bli

- Latterlig enkelt og effektivt

Brandstad ble i juli 2016 kjøpt opp av kleskjeden Moods of Norway, som allerede har brukt RFID-løsningen siden 2014.

- Latterlig enkelt og effektivt, humret Hans Petter Hübert da han tidligere i år viste Netthandel.no hvordan tellingen utføres i praksis hos det verdenskjente motemerket fra Stryn.

Han sveipet den håndholdte enheten langs en vegg fylt med komplette dresser. Før vi har fikk sagt kake, så viste displayet på iPoden han holder i den andre hånden, og som er koblet opp mot «telleren», 352 registrerte dressjakker, vester og bukser. Alle gjenstandene har hver sin unike ID plassert under prislappen.

Det er også mulig å sy inn en RFID-brikke i for eksempel logoen.

Før Hans Petter Hübert fikk gjennomslag for bruk av RFID-teknologi i de 15 Moods of Norway-butikkene, tok det i snitt 30-40 timer én gang per kvartal å gjøre opp status på varebeholdningen i butikkene.

Nå, ved bruk av velkjent teknologi og enkelt utstyr fra nederlandske Nedap og norske Infratek, bruker én ansatt i den store butikken i Hegdehaugsveien i Oslo i snitt 45 minutter på samme jobben.

Og fra å gjøre dette en gang hver tredje måned, gjøres tellingen nå en gang i uken.

LES OGSÅ: Disney World: Fornøyelsespark spekket med RFID-teknologi gjør reisen enklere

Lagernøyaktigheten økte fra 65 til 99 prosent

Thomas Kjøsnes, HR-direktør i Moods of Norway og Brandstad sier følgende:

- Vi hadde allerede bestemt oss for RFID-løsningen fra Securitas, men at vi ble kjøpt opp av Moods of Norway har definitivt akselerert utrullingen. De første resultatene er fantastiske – lagernøyaktigheten vår har allerede økt fra 65  til 99 prosent.

Dette er RFID:

  • RFID er en forkortelse for Radio Frequency Identification, en teknologi for automatisk identifisering av fysiske objekter. Teknologien brukes allerede i blant annet adgangskort, identifisering av dyr, betalingskort, bompengebrikker og billetter.
  • Databrikken er ikke større enn et lite sandkorn, og har antenner som kan motta og svare på radiofrekvenssignaler fra en RFID-leser.


Slik kan en RFID-brikke se ut.

Slik kan en RFID-brikke se ut.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Del artikkel: