ANNONSE

Bremser ned på antall nye butikker tross omsetningsvekst - satser mest der de vokser best

Slik skaper Bolia.com en helhetlig handleopplevelse
Foto: Bolia.com/flickr/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Ny rekord både på topp og bunn for Jysk-eide Bolia, og færre nye butikketableringer enn først antatt.

ANNONSE

Jysk-eier Lars Larsen har mange jern i ilden.

Et av jernene er møbel- og interiørselskapet Bolia som ligger i den andre enden av møbelskalaen enn hva Jysk gjør.

Møbelkjeden har ennå ikke offentliggjort årsregnskapet for 2016/2017, men i en pressemelding letter de litt på sløret og presenterer en del nøkkeltall, skriver Detailfolk.dk.

Bolia opererer i 34 ulike markeder.

Omsetningsvekst

Samlet økte omsetningen med 18 prosent i forhold til samme periode året før, og kjeden selger nå møbler for mer enn én milliard kroner.

Bolia skriver i en pressemelding at de sitter igjen med et overskudd på drøyt 70,5 millioner danske kroner (91 millioner norske kroner etter dagens kurs) for siste regnskapår - mot 66 millioner danske kroner året før.

- Vi har nå for syvende år på rad opplevd tosifrede vekstrater. Men vårt globale potensial er fortsatt uendelig stort. Det er derfor vi, parallelt med vår egen fysiske og digitale ekspansjon, også etablerer samarbeid med dyktige globale forhandlere og utvikler nye og spennende konstellasjoner med verdens største kontorinnredningsvirksomhet, Steelcase, sier administrerende direktør, Lars Lyse Hansen, i pressemeldingen.

Satser mest der de vokser best

Tidligere har Bolia-sjefen sagt at de ville åpne 20 butikker i løpet av 2017/2018.

Til danske Børsen innrømmer han at dette tallet var optimistisk høyt, og modererer seg ned til 12-15 butikker.

- Vi har gjennomgått alle ressursene våre. Dels vil vi være sikre på at butikkene vi åpner lever opp til våre kvalitetskrav, samt at vi opplever kraftig vekst i andre salgskanaler og vil bruke mer krefter der, sier Lyse Hansen til den danske finansavisen.

Del artikkel: