Amazon var først ute med bestill-knapper, men nå viser pizzakjeden Dominos hvordan både nettbutikker og andre typer tjenesteleverandører kan forenkle netthandel med en svensk, programmerbar knapp.
Flic heter knappen Dominos i løpet av desember skal lansere i England som sitt nye netthandelsverktøy. Domions skal levere knappen i en liten pizzaeske, men den har en magnet og er ment å monteres på for eksempel kjøleskapet. Med en app for Android- eller Apple-telefoner velger kunden hvilken pizza knappen skal brukes til å bestille og så er det bare å klikke og vente på at det plinger på døren.
Dominos har ikke som Amazon laget teknologien selv. Den er levert av Stockholm-baserte Flic, et crowdfinanisiert prosjekt. Flic markedsfører knappen på sine nettsider primært mot privatpersoner som en mulighet til å fjernstyre aktiviteter i huset, ta bilder, sende beskjeder - og bestille pizza.
Knappen gir tre funksjoner aktører som Dominos eller kunden selv kan programmere inn. For kunden kan trykke en gang, trykk to ganger i rask rekkefølge og holde knappen inne. Dominos har åpenbart skreddersydd basis-appen til Flic for å la kunden bestemme pizza. Når man trykker på knappen, kommuniserer den via Bluetooth til mobilen og derfra sendes bestillingen.
En Flic-knapp og mobil-appen som styrer knappen.
Systemet kan dermed brukes av alle typer nettbutikker og leverandører som selger varer eller tjenester kunden jevnlig trenger. Det er dog en investering for Dominos å lansere bestillknappen og selskapet vil trolig ta betalt for knappen. Prisen presses nok ned ved volumkjøp, men kjøper man fire knapper fra Flic er prisen 25 dollar dollar - 216 kroner - per knapp.
(Foto: Dominos og Flic )