Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Bruker stjernene i sosiale medier og markedsføring

Ole Martin N. Evensmo

Kundevurderinger er nyttig for både kundene og nettbutikken. Her er hvordan Stormberg utnytter stjernene.

ANNONSE

Kundevurderinger og stjernesetting er noe ikke alle nettbutikker har og langt i fra de fleste lykkes med å få et signifikant antall. Men får en nettbutikk kundene til å si sine meninger, kan stjernene kundene setter gjøre langt mer enn å øke salget på enkelte varer.

Kundeanmeldelser har vært et omstridt verktøy, for det har vært mye juks med dem. Derfor skal man ikke jakte på det perfekte, påstår en fersk undersøkelse gjort av anerkjente Northwestern University. Dersom et produkter har fått et snitt på fem stjerner (full score), er det rett og slett for bra. Kundene synes det høres for godt ut og stoler ikke på produktanmeldelsene. Det optimale er mellom 4.2 og 4.5 poeng, hevder undersøkelsen.

Det er ikke sportskjenden Stormberg så redd for.

- Det er ikke så lett å isolere effekten av gode kundeanmeldelser, men vi ser at produkter med høy score og positiv tekst øker salget, sier Petter Toldnæs, kommunikasjonsansvarlig i Stormberg til Netthandel.no.

Han påpeker at produktanmeldelser er nyttig for kundene og av en rekke årsaker for nettbutikken selv.

- Kundene gir ofte informasjon vi ikke hadde tenkt burde være med. Dette lærer vi av og justerer etter. Vi ser dessuten ofte at kundene tilføyer informasjon om når produktene egner seg best og til hvilket bruk, påpeker Toldnæs.

Toldnæs forteller - ikke unaturlig - at det er bestselgerne og produkter som selges over lang tid som får godt med anmeldelser. Og det er de dyrere varene som dominerer. Stormberg får i tillegg særlig mye kundeanmeldelser på barnehagedresser.

Stormberg har stor nytte av kundeanmeldelser i arbeidet med sosiale medier. Kundene til Stormberg deler gjerne anmeldelser og informasjon fra anmeldelsene med hverandre, forteller Toldnæs. Stormberg gjengir også anmeldelsene i markedsføringen sin.

Volumet av kundeanmeldelser skyldes målrettet innsats over tid, påpeker Stormbergs kommunikasjonsansvarlige overfor Netthandel.no.

- Vi ber kundene blant annet i nyhetsbrevene våre om å skrive anmeldelser. Vi sender også ut forespørsler til de som har handlet. Men for ikke å mase for mye, ser vi på hvilke nye produkter som har få anmeldelser. Så ber vi for eksempel de 150 siste kjøperne av dette produktet om å skrive en anmeldelse, forteller Toldnæs.

Del artikkel: