Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Bygger opp et kvinneunivers

Netthandel

Med Blush.no ønsker Komplett Group å skape en online arena for skjønnhets- og velværeprodukter hvor kvinner ønsker å handle. Målet er å bli nummer én på det norske markedet.

ANNONSE

Blush.no ble etablert på Gjøvik i 2010, men ble kjøpt opp av Komplett Group i 2012 og innlemmet ved selskapets hovedkontor i Sandefjord.

Utvidet konsept

Hovedmålgruppen er jenter mellom 18-35 år, og hovedfokuset har hele tiden vært skjønnhet og velværeprodukter. Butikken og vareutvalget har imidlertid utviklet seg underveis.

- Vi ser hele tiden på hva målgruppen er opptatt av, og hvilke trender som rører seg i markedet. Sånn sett kan man si at det har vært en naturlig utvikling av produktsortimentet, som vi synes passer godt inn i konseptet, sier daglig leder Lene Oen i Blush.no.

Det har blant annet ført til at man har tatt inn noen nye produktkategorier som trening, tilbehør og solbriller.

- Det er typiske produkter som unge jenter er opptatt av og synes er spennende. Komplett Group har veldig mye elektronikk og typiske gutteprodukter, så hele tanken er å bygge opp et univers for kvinner, og tilby en arena der de liker å tilbringe tid, forteller Oen.

Unik kompetanse

Da Komplett Group kjøpte opp Blush.no i 2012, var det flere netthandelsaktører innen skjønnhet og velvære, men få av dem var norske. Å ha lager i Norge og drive fra Sandefjord ble dermed en konkurransefordel. Oen mener Blush.no har nytt godt av å være en del av porteføljen til Nordens største netthandelsaktør.

- Vi sitter på samme lokasjon, bruker de samme funksjonene knyttet til logistikk og alle andre servicer i selskapet, og vi har tilgang på en unik e-handelskompetanse på huset. Samlet sett er dette noe av det som i aller størst grad skiller oss fra de andre aktørene i samme kategori, sier Oen, som forteller at man opplevde en kraftig kundevekst i 2014.

- Vi har nå 100.000 aktive kunder. Det vil si kunder vi har hatt med oss en eller flere ganger det siste året.

Ambisiøse mål

Bekreftelsen på at kundene setter pris på Blush.no kom da butikken ble kåret til ”Årets butikk” i kategorien ”Skjønnhet, helse og livsstil” av Prisjakt sine medlemmer.

- Det var utrolig motiverende og inspirerende. Det er jo kundens røst som kommer og gir oss en klapp på skuldra. For oss var det en bekreftelse på at vi har lykkes med vår satsing, og ikke minst at kundene er fornøyd med oss, sier Oen.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Blush.no med klær fra Kari Traa. Lene Oen er nummer to fra venstre på bakerste rad.

Blush.no med klær fra Kari Traa. Lene Oen er nummer to fra venstre på bakerste rad.

Hun ønsker ikke å gå i detalj på omsetningstall, men forteller at man doblet omsetningen fra 2013 til 2014, hvilket skulle bety en omsetning på vel 100 millioner kroner i 2014.

- Nå er ikke tallene klare enda, men vi er fornøyd med både satsingen og resultatet vi har klart å skape så langt. Vi innrømmer at vi har ambisiøse mål, og vi har nådd de målene vi har satt oss så langt. Vi er her for å ta en posisjon, og ønsker å bli nummer én på markedet for skjønnhet og velvære i Norge, konkluderer Oen.

Det er utvilsomt ingen enkel oppgave med store aktører som Blivakker.no, Coverbrands.no, Kicks.no, Eleven.no, Douglas.no, Vita.no, Flust.no, samt en hel rekke aktører som holder til utenfor Norges grenser som for eksempel StrawberryNET.com og Feelunique.com.

Responsivt design

En rask og stabil nettbutikk blir avgjørende i så måte, og nytt av 2014 er at de fleste butikkene til Komplett Group er på samme plattform.

- Vi har fått en mye bedre teknisk plattform i året som gikk. Jeg tror det er en helt avgjørende faktor for den typen produkter vi selger, hvor kunden kjapt skal bestille noen forbruksvarer som man kanskje trenger hver måned. I tillegg garanterer vi gratis levering innen 1-3 dager. Å kunne levere varene raskt er avgjørende for å få gode og varige kundeforhold. Rent teknisk har vi også fått en ny og svært populær funksjon det siste året, nemlig lagring av bankkort. Jeg tror alle funksjoner som gjør det enklere å handle, er viktige for kunden. Spesielt hvis man er opptatt av at de skal handle mer enn én gang, påpeker Oen, som i løpet av ikke alt for lang tid også lover en bedre butikkopplevelse på alle digitale flater.

- Butikken vår er ikke mobiltilpasset i dag, og det er noe vi jobber mye med. Vi ser at vår målgruppe bruker mobilen mye, og vi må være på mobile flater med responsivt design.

Fysisk tilstedeværelse

Blush.no bruker det tradisjonelle nyhetsbrevet til å kommunisere med kundene. Målgruppen har dessuten et uskrevet krav om tilstedeværelse og aktiv bruk av sosiale medier. Et elektronisk skjønnhetsmagasin, med utfyllende artikler med tips og råd for bruk av produktene butikken fører, skal bidra til å gi kundene inspirasjon.

- Jenter har alltid noe de ønsker seg. Det skal være fristende og inspirerende å gå inn på nettsiden vår, og vi vil tilby kundene en merverdi, påpeker Oen.

I 2014 tok man dessuten konseptet et steg videre, da man åpnet Studio Blush, en modern og trendy frisørsalong i Sandefjord. Lene Oen utelukker ikke at man dukker opp på flere fysiske lokasjoner.

- Studio Blush skal brukes for å øke kompetansen og synliggjøre merkevaren. Dette er et pilotprosjekt, og så vil vi se an muligheten for å ta dette til andre norske, store byer etter hvert.

Del artikkel: