ANNONSE

Byggevarekjede forsvinner - gjenoppstår som dette for å bli mer nett- og TV-reklamevennlig

Byggevarekjede forsvinner - gjenoppstår som dette for å bli mer nett- og TV-reklamevennlig
18 Extra Bygg-butikker skal gjenoppstå som Obs Bygg. Coop-sjefen mener Extra Bygg ikke er stort nok til å ha en satsing på nett og TV-reklamer. Her fra Obs Bygg- butikken på Haugenstua i Oslo.
Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

To Coop-eide byggevarekjeder har begge vokst jevnt og trutt i år. Nå blir de to til én.

ANNONSE

Coop-eide Obs Bygg (vekst på 5,7 prosent i år) og Extra Bygg (vekst på 9,1 prosent i år) skal bli til én.

18 Extra Bygg-butikker skal omprofileres til Obs Bygg innen mars neste år, skriver Finansavisen.

- Med omprofileringen får vi større markedstrykk rundt butikkene. Det gir et bedre tilbud til kundene våre, som også er våre medeiere, og styrker konkurransekraften vår, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge, til avisen. 

Ifølge Virke har omtrent halvparten av aktørene i byggevarebransjen i Norge stablet på beina fullverdige nettsalgskanaler.

Likevel skjer 97 prosent av omsetningen i en fysisk butikk.

For byggevarer starter en stor del av kjøpsprosessen på nett

Geir Inge Stokke

Nett og TV-reklame

Men Stokke har tro på den digitaliserte fremtiden og mener tilstedeværelse på nett er viktigere enn noensinne før.

Omprofileringen skjer derfor delvis som en følge av denne tankegangen.


Geir Inge Stokke.

Geir Inge Stokke. Foto: Coop Norge/Pressebilde

- Extra Bygg er ikke stort nok til å ha en satsing på nett og TV-reklamer, og det er en av årsakene til at vi omprofilerer butikkene. Det blir viktigere å være til stede digitalt og å ha nettbutikk. For byggevarer starter en stor del av kjøpsprosessen på nett, og det vil bli enda større i fremtiden, sier Stokke avslutningsvis.

Coop Norge er store på byggevare, særlig i privatmarkedet, med en markedsdandel på 31 prosent i fjor.

Totalomsetningen for Coop i byggevare-segmentet endte i fjor på nesten 5,1 milliarder kroner.

Del artikkel: