Byggmax Group, som eier selskapene Byggmax, Buildor, Skånska Byggvaror og Byggla.se, har planene klare for hvordan krumtappen i selskapsjungelen, Byggmax, skal vokse seg enda litt større.
Nye butikker, netthandel og sortimentsutvikling er de tre hovedområdene som det skal satses på i tiden som kommer, skriver selskapet i en pressemelding.
Mindre butikker på mindre steder
Nye butikker vil bli langt mindre enn dagens butikker, og de vil bli lagt til steder som ikke har mer enn 25 000 innbyggere. I dag er byggevarekjeden totalt fraværende på mindre steder. Konseptet som rulles ut i sommer starter med butikketableringer i Mariannelund og Kalix.
- De mindre stedene utgjør omtrent 20 prosent av det svenske markedet, og er et segment hvor vi ikke er til stede i dag. sier Mattias Ankarberg, administrerende direktør i Byggmax, som svar på hvorfor de ønsker å slå seg ned i større tettsteder og mindre byer.
Mattias Ankarberg. Foto: Jana Eriksson/Byggmax/Pressebilde
«Drive in» er et av tiltakene som skal gjøre det raskere og enklere for kundene å få med seg det de skal ha.
Netthandelsmessig har de satt seg et ganske hårete mål om å vokse raskere enn onlinemarkedet forøvrig, blant annet ved hjelp av lave priser, et spisset sortiment av kvalitetsprodukter og en fullblods omnikanal-satsing det skal lukte svidd av.
Hagesatser
Byggmax skal også teste ut konseptet Byggmax Trädgård. I sommer skal to utvalgte butikker i Borlänge og Vellinge teste ut salg av hageprodukter.
Og der nytt kommer til må gammelt vike.
Byggmax kutter, eller setter på vent på ubestemt tid, satsningsområdene Design your living og Byggmax+.