Det svenske selskapet ble etablert i 2006, og har rukket å bli Nordens ledende netthandelsaktør innen byggevarer online, rettet mot forbrukermarkedet.
Norden er hjemmemarkedet
Konseptet går ut på å selge byggevarer på nett til markedstilpassede priser, med hjemlevering. Visjonen er å tilby et komplett sortiment for bad, hage, bygg, interiør, dører og vinduer. Totalt har Bygghemma Group rundt 150.000 artikler i sitt sortiment. Målgruppen er først og fremst hjemmefiksere som vil handle byggevarer fra kjente leverandører via nett. I dag er man etablert i Sverige, Finland, Danmark og Norge. Det norske datterselskapet er Bygghjemme AS, og Bygghjemme.no ble lansert i 2012.
- Norden er vårt hjemmemarked, og vi har ingen planer om å etablere oss utenfor disse landene, forteller administrerende direktør Mikael Olander i Bygghemma Group.
Selskapet ble i fjor kjøpt av investeringsselskapet Nordstjernan. Kjøpssummer er ukjent, men eksperter har anslått prislappen til et sted mellom 700 og 900 millioner svenske kroner, hvilket gjorde at handelen ble omtalt som «årets största e-handelsaffär» i svenske medier i fjor.
Voksende marked
Konseptet har vunnet en rekke priser siden oppstarten, blant annet Årets Komet under svenske Retail Awards i 2011. Da hadde man passert en omsetning på 200 millioner svenske kroner. I 2013 omsatte Bygghemma Group for 700 millioner. I fjor økte omsetningen til 1,1 milliarder, og i år budsjetterer foretaket med 1,6 milliarder, inkludert konseptet Trademax (møbler og hjemmeinnredning, journ.anm.). Mikael Olander mener riktige produkter, gode leverandører og et modent marked gjør at e-handel med byggevarer bare vil fortsette å vokse. Sortiment, service og tilgjengelighet har vært, og vil være, blant suksessfaktorene for selskapet.
- Vi har svært god bransjekunnskap, og mange av våre ansatte kommer fra byggebransjen. Et høyt servicenivå er helt avgjørende. Vi må være i stand til å gi råd til kundene våre, og har blant annet kundeservice per telefon. Et bredt sortiment og tilgjengelighet er noe e-handelskundene forventer, og vi er tilgjengelige når kundene vil handle. Vi selger mest varer mellom klokken 21 og 22 på kvelden, påpeker Olander, som også trekker frem logistikk, og ikke minst tekniske løsninger, som fokusområder for selskapet.
- Vi investerer årlig mellom 5-10 millioner svenske kroner i teknologi/IT, og det er noe vi må fortsette med i uoverskuelig fremtid
Nettbutikk for XL-Bygg
I Norge og Sverige samarbeider Bygghemma Group med Skandinavias største byggevarekjede; XL-Bygg. Det gir en kombinasjon av netthandel og lokal logistikk av trelast og byggevarer som er unik. I Norge betyr det blant annet at netthandelskundene får tilgang til tyngre byggevareprodukter som XL-Bygg fører i sine mer enn 80 byggevarehus. For XL-Bygg betyr samarbeidet at man kan supplere de fysiske utsalgsstedene med handel via Bygghjemme.no, noe som er et stort pluss med tanke på antall varelinjer og produkter i Bygghjemme-sortimentet.
- Vi selger et større sortiment, og har et tydeligere fokus på privatkunder. Vi jobber nå også med hvert enkelt XL-utsalg ved salg av tyngre byggevareprodukter, som deretter sendes fra utsalg til sluttkunde. Dette er en løsning vi er i gang med i Sverige, og som vi kommer til å lansere i Norge i løpet av 2015, forteller Mikael Olander.
I Sverige har Bygghemma Group også etablert et eget showroom i Malmö, og butikk i Stockholm. Begge er foreløpig test-konsepter, men det kan bli aktuelt med flere etableringer etter hvert.
- Det vil ikke bli i år, men om det går bra kommer vi til å åpne flere enheter, avslutter Olander.