- Netthandelen har vokst raskere enn handelen i butikk hos oss de siste årene, forteller administrerende direktør Magnus Agervald i Byggmax, som har som ambisjon å øke sortimentet på nett ytterligere i 2015.
Enkel handel
Med over 100 varehus har Byggmax etablert seg som en offensiv lavprisaktør i det nordiske byggevaremarkedet. I 2014 hadde selskapet en omsetning på 3,5 milliarder kroner, noe som tilsvarer en økning på 10 prosent fra året før. Kjeden selger varer som trevirke, gulv, gips, sement, vinduer, dører og maling til både profesjonelle og hobbysnekkere. Konseptet innebærer at man aldri har kampanjer, salg eller rabatter, og man tar heller ikke inn tilfeldige vareparti eller andresortering. Alle butikkene er bygget med kjedens svært suksessfulle drive-in konsept, som er et enkelt selvbetjeningskonsept der kundene kjører bilen rett inn i butikken, og selv laster varene direkte over i bilen. Det gjør, i følge Magnus Agervald, at behovet for bemanning i butikken reduseres, og at man kan tilby lavere pris til kundene.
- Konseptet er basert på å selge bra byggevarer til lavest mulig pris. Det gjør vi gjennom å ha en effektiv logistikk og ved å satse på mindre butikker med et utvalgt sortiment.
Det betyr at et fåtall store leverandører leverer et begrenset utvalg av basisprodukter direkte til alle Byggmax sine butikker.
- Så kombinerer vi dette med et utvidet sortiment på nett, påpeker Agervald.
Komplementære kanaler
Byggmax-modellen innebærer nemlig at butikk, nettsider og nettbutikk komplementerer hverandre. Butikkene fungerer som lager for e-handelen, og distribusjon av tyngre byggevarer skjer direkte fra butikk og hjem til kunde. I de aller fleste tilfeller skjer leveransen dagen etter bestilling. I tillegg til å handle på nett, kan kundene finne priser, aktuell lagersaldo og kommende leveranser for hele sortimentet til alle butikkene. Man finner også rikelig med instruksjoner og inspirasjon.
Artikkelen fortsetter under bildet
Byggvarehandelen er kjent for å være konservativ. Byggmax ønsker å gjøre noe med dette.
- Vi lanserte netthandel i 2009. E-handel passer veldig godt inn i Byggmax-konseptet, i og med at butikkene er små og varene plukkes av kundene direkte fra lagerhyllen, forteller Agervald.
- De fleste butikkene har dessuten et showroom for å vise deler av websortimentet. Som kunde kan du til og med gå til butikken og e-handle varene du trenger via en datamaskin der, og deretter betale i butikkens kasse. Nettbutikken vår er også sentral for kunden både før og under butikkbesøket, fordi vi guider kunden til rett valg av varer, og vi lar dem også lage innkjøpslister som de kan ta med seg, påpeker Agervald.
Interaktivt miljø
- Nettbutikken er en viktig del av Byggmax sin strategi. Generelt sett skal det være morsomt og lett å handle på nett hos oss, samt lett å skaffe seg en forståelse av hva man skal gjøre, forteller websjef Mia Kamlén i Byggmax.
Hun mener det er en forutsetning for å overleve som aktør på byggevaremarkedet i dag, at man lykkes med digitale satsinger. Da Byggmax for noen år siden moderniserte sin e-handelsplattform, satset man på å øke relevansen for de besøkende gjennom en forbedret søkefunksjon med produktforslag. Man begynte også å presentere bestselgende varer på en tydeligere måte. Det ga utslag i økt salg. Etter hvert økte man nærværet i sosiale medier, og lanserte nyhetsbrev med inspirasjon og enkle gjør-det-selv prosjekt. Nå jobber man med å utvikle en ny tjeneste som skal gjøre det enklere enn noen gang å renovere. Tanken er at kunden i et interaktivt miljø skal kunne tegne opp rommet som skal renoveres, for deretter å plassere designvalg som tapet, gulv dører og vindu. Når kunden er fornøyd, genereres en innkjøpsliste med alt som trengs for å virkeliggjøre prosjektet.
- Vi vil revolusjonere måten kundene kjøper byggevarer på, sier Mia Kamlén.
(Foto: Byggmax)