Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Byggvarekjede kjøper konkurrent for 738 millioner kroner

Ole Martin N. Evensmo

Byggmax kjøper sin konkurrent og fortsetter arbeidet med å revolusjonere byggvarehandelen i Norden.

ANNONSE

Det er det svenske børsnoterte selskapet Byggmax Group, som tidligere i år uttalte til Netthandel.no at de vil revolusjonere byggvarehandelen på nett i Norden, som nå kjøper samtlige aksjer i Skånska Byggvaror for 741 millioner svenske kroner (tilsvarer 738 MNOK).

Kjøpssummen kan bli 110 millioner svenske kroner høyere om EBITDA overstiger 79 millioner kroner i 2016.

Også tidligere i år fikk vi se et stort oppkjøp i byggvarebransjen. Da ble Bygghemma som blant annet eier Bygghjemme.no solgt for anslagsvis 700-900 millioner kroner i det som i svenske medier ble omtalt som «årets största e-handelsaffär».

Skånska Byggvaror er kanskje ikke så kjente for oss nordmenn, men de har opplevd en ekstrem vekst i en lengre periode mye takket være deres norske Grønt fokus. Selskapet selger alt fra vinduer og dører til hageprodukter og omsatte de siste 12 månedene for 690 millioner svenske kroner med en EBIT på 47 MSEK og EBITDA på 53 MSEK. Selskapet satser mye på å utnytte internett og har tidligere uttalt at cirka halvparten av salget skjer på nett, mens resten skjer i fysiske butikker.

Man kunne tenke seg at oppkjøpet skyldes et ønske fra Byggmax om å tilegne seg mer nettkunnskap eller styrke sin posisjon i Norge, men kjøperne i Byggmax er selv kjent for å meste kanalsamspillet godt og har selv 30 butikker i Norge. Det er mer stordriftsfordeler Byggmax håper å oppnå.

- Vi er imponert over Skånska Byggvarors evne til å skape vekst over tid, samtidig som selskapet har vært lønnsomt. Vi ser betydelige synergier mellom selskapene, særlig kan vi dra nytte av hverandre sortiment for å øke salget, sier Magnus Agervald, administrende direktør i Byggmax Group i en pressemelding.

Det er Polaris Private Equity og Anders Blomkvist (viss far etablerte selskapet) som selger sine aksjeposter på henholdsvis 80 og 20 prosent.

Del artikkel: