Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Cakeiteasy.no: Du ønsker en kake - Marius finner en som kan bake

Cakeiteasy.no: Du ønsker en kake - Marius finner en som kan bake
ENDTE OPP SOM KAKEMONS: Marius Sevaldsen ble utdannet ariktekt i Sydney før han gikk videre og testet ut eiendomsutvikling og helsekost. I 2010 slo bakergenene inn og han «bakte» kake-plattformen Cakeiteasy.no.
Netthandel

Den arkitektutdannede bakersønnen solgte i fjor kaker for 3,3 millioner kroner, og ligger an til mer enn en dobling av salget i år. Men potensialet er enormt mye større.

ANNONSE

Han er født og oppvokst i et bakeri, og skulle egentlig overta familiens levebrød i «Baillbyen» Kristiansund.

- Jeg var egentlig aldri interessert i baking. Jeg var mer interessert i det forrretningsmessige, sier Marius Sevaldsen (36) da eHandel.com møter ham på StartupLab i Oslo.

Her holder han hus sammen med rundt 70 andre kreativt, nytenkende oppstartsselskaper og gründere.

Etter arkitektstudier i Sydney sveipet han innom både eiendomsutvikling og helsekost for han landet på ideen Cakeiteasy.no - en selvutviklet plattform hvor han i fjor solgte kaker for intet mindre enn 3,3 millioner kroner.

- I år ligger det an til en omsetningsøkning på 150 prosent. Så det havner nok et sted mellom 7-8 millioner kroner.

Cakeiteasy.no har ingen investorer, så veksten er mer eller mindre alene basert på organisk vekst.

Et nettverk av lokale bakere

Konseptet er enkelt. Rundt 200 bakere fra hele Norge er knyttet opp mot plattformen hans.

Den største enkeltbestillingen han har fått var på 400 000 kroner

Trenger du en kake, leter du ganske enkelt opp en baker i ditt distrikt på plattformen. Og bestiller.

Ønsker du et bilde på toppen av marsinpankaken du sikler på - ikke noe problem. Send bare med bildet i bestillingen. Du kan også legge til ekstra pynt, figurer, velge andre farger på marsinpanlokket eller sende en personlig hilsen du vil prege kaken med.


NAM, NAM: Marius Sevaldsen hadde selvsagt en Oreokake på lur fra et Bærums-bakeri da eHandel.com tok en titt inn i kakenes digitale plattform-verden.

NAM, NAM: Marius Sevaldsen hadde selvsagt en Oreokake på lur fra et Bærums-bakeri da eHandel.com tok en titt inn i kakenes digitale plattform-verden.

Alt ved bare noen ytterst få tasteklikk.

Når kaken er ferdig blir den kjørt hjem til deg.

- Jeg liker tanken om at dette gagner en rekke lokale arbeidsplasser rundt om i det ganske land. Og tilbakemeldingene fra bakerne er at de tjener mer på salg via oss enn fra egen butikk. Det at folk velger en del ekstra finesser ved at de bygger sin egen kake, kan i mange tilfeller bety 30 prosent høyere inntekt for bakerne, sier Sevaldsen, som får en liten bit av totalsummen for hvert kakesalg.

Alle liker kake

Sevaldsen vil ennå være tro mot kakekonseptet, og ser ikke for seg noen utvidelse av sortimentet med det første.

- Jeg skal bli veldig god på én ting før jeg tenker på tilleggsprodukter.

- Følg din egen vei

Ideen fikk han som sagt i 2010. Lanseringen av plattformen skjedde i 2012. De siste fire årene har han jobbet heltid med prosjektet.

- Det har løsnet litt det siste året, sier han med et smil.

Den største enkeltbestillingen han har fått var på 400 000 kroner.

Som gründere generelt har han blitt noen erfaringer rikere i den møysommelige oppbyggingsfasen.

- Stol på deg selv, og kjenn på din egen magefølelse. Det er selvsagt viktig å være lydhør og lytte på råd fra andre, men ikke ta alt for god fisk og tro at de vet bedre enn deg. En liten porsjon, sunn skepsis er ikke feil. Jeg tror det er viktig å følge sin egen vei. For meg er gründing å ikke følge noen normerte kjøreregler, sier Sevaldsen.


PÅ VEGGEN: StartupLab i Forskningsparken i Oslo huser rundt 70 kreative oppstartsselskaper og gründere. Sevaldsen og Cakeiteasy.no har fått sin plass på veggen utenfor inngangsdøren til det fremtidsrettede skapermiljøet.

PÅ VEGGEN: StartupLab i Forskningsparken i Oslo huser rundt 70 kreative oppstartsselskaper og gründere. Sevaldsen og Cakeiteasy.no har fått sin plass på veggen utenfor inngangsdøren til det fremtidsrettede skapermiljøet.

Fikk Lufthansa på tråden

I 2015 var det tyske flyselskapet Lufthansa rammet av en rekke streiker. Noe som selvsagt også fikk konsekvenser for nordmenn på tur.

- Jeg ble oppringt av Lufthansa som ønsket å sende kaker til norske reisebyråer for å takke for støtten og beklage alle problemene som streikene medførte. De lurte på om jeg leverte til andre land enn Norge, sier Sevaldsen.

Nå er tankene mer globale enn noen gang før. Plattformen og de tekniske løsningen er sikre og testet tilstrekkelig til at han på sikt tenker å utvide med Europa. Og han lært produktene, leverandørene og bransjen generelt å kjenne.

Han minner om Interflora som har 55 000 blomsterforhandlere i verden.

- Mens en blomst fort blir satt bort i et hjørne og visner, er en kake noe helt annet. Sett en kake på et kontor, og de ansatte flokker seg rundt og det skapes en god sosial affære. Alle liker kake. Og slenger du på en personlig hilsen eller en logo, så blir det ikke glemt med det første hvem det var som sendte kaken, sier Sevaldsen.


KAKEHILSEN FRA LUFTEN: I fjor kjøpte det tyske flyselskapet Lufthansa et lass med kaker fra Marius Sevaldsen.

KAKEHILSEN FRA LUFTEN: I fjor kjøpte det tyske flyselskapet Lufthansa et lass med kaker fra Marius Sevaldsen.
Foto: Aleksander Markin/CC BY-SA 2.0

Markedet higer etter kaker

Sevaldsen og Cakeiteasy.no har gjort noe for en rekke lokale bakere i Norge. De selger rett og slett flere kaker med Sevaldsen på laget enn de gjorde før.

Det selges bestillingskaker for 660 millioner kroner årlig her på berget.

Også er det gavemarkedet, som i Norge alene antas å ligge på rundt fem milliarder kroner. Vin, blomster eller konfekt er de klassiske tingene sjefer overrekker til sine ansatte i forbindelse med fødselsdager, jul eller andre markeringer tilknyttet bedriften.

Også her begynner kaker å gjøre seg gjeldende.

- Om et firma med 100 avdelinger spredt rundt i hele Norge skal markere at de har nådd et satt mål, kan de bestille 100 identiske kaker, med logo og profilering, og få det sendt ut til alle avdelingene.

 


CAND.KAKE: - Mens en blomst fort blir satt bort i et hjørne og visner, er en kake noe helt annet. Sett en kake på et kontor, og de ansatte flokker seg rundt og det skapes en god sosial affære. Alle liker kake. Og slenger du på en personlig hilsen eller en logo, så blir det ikke glemt med det første hvem det var som sendte kaken, sier Sevaldsen.

CAND.KAKE: - Mens en blomst fort blir satt bort i et hjørne og visner, er en kake noe helt annet. Sett en kake på et kontor, og de ansatte flokker seg rundt og det skapes en god sosial affære. Alle liker kake. Og slenger du på en personlig hilsen eller en logo, så blir det ikke glemt med det første hvem det var som sendte kaken, sier Sevaldsen.

Neste steg: Nyansettelser

Frem til ganske nylig var det en ansatt i Cakeiteasy.no. Marius Sevaldsen. Nå er de to. Og han ønsker flere med på kakelaget.

- Førsteprioritet nå er å finne dyktige folk. Jeg har gjort det jeg kan alene. Jeg kommer til å ha fokus på skalering og teknologi, mens jeg ser etter en COO-partner som kan fokusere på salg og markedsføring. Jeg liker best å snekre på plattformen, sier han før han takker for praten og samler sammen kakerestene som ikke ble fortært under intervjuet.

 


TAKK FOR KAKEN: For å unngå misforståelser og antagelser om vill kakefråtsing av to menn. Det var mange kakemonser innom der vi satt og sikret seg litt av godsakene. Som Sevaldsen sier; alle liker kake.

TAKK FOR KAKEN: For å unngå misforståelser og antagelser om vill kakefråtsing av to menn. Det var mange kakemonser innom der vi satt og sikret seg litt av godsakene. Som Sevaldsen sier; alle liker kake.

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: