Nettselskapet Care of Carl, som selger kvalitetsklær for menn, opplever en stor fremgang med kjente merkevarer. De er også etablert med nettbutikk i Norge.
I dag er de langt fra de eneste som selger kjente merkevarer på nett. Men når de startet i 2010 så nettverdenen ganske annerledes ut.
Først i løypa
- Jeg kontaktet alle for å forklare hvem jeg var, visjonen jeg hadde og i hvilken retning vi hadde tenkt å gå. Vi ble de første på nett i Skandinavia som førte Hackett, Lacoste, La Martina, Hugo Boss, sier Care of Carls administrerende direktør Henning Källqvist, i et intervju med livsstilsavisen King.
Dette er litt på samme måte som var for Zalando da de så smått satte i gang i 2008.
Zalando-gründerne var pent nødt til å ringe rundt for å overbevise flere merker om at nettopp de var som skapt for å selge Nike eller Adidas.
Mens selskapet satt igjen med én krone i overskudd i 2010, satt de i fjor igjen med et overskudd på 18 millioner svenske kroner etter å ha omsatt klær for 139 millioner svenske kroner.
Først ute med Ralph Lauren
Enkelte merker har vært ekstra viktige for nettmoteselskapet i Borås. Källqvist & Co fikk Ralph Lauren på banen og ble dermed først ute med å selge det amerikanske merket på nett.
- Det ga oss en unik posisjon. Flere kunder strømmet til oss. Plutselig kunne man handle hele garderoben hoss oss. Eller i alle fall nesten, sier nettgründeren til King.