Moteselskapet Carlings har utviklet det som skal være verdens første digitale kleskolleksjon. Ja, du leste rett.
Kolleksjonen, som har fått navnet Neo-EX, består ikke av fysiske plagg, men bare digitale klær som kan brukes i den digitale verden. For å markedsføre "plaggene" har Carlings tatt i bruk influenceren "Perl.www", som også bare eksisterer digitalt.
Sender inn et bilde av seg selv
Det har dog ikke hindret henne fra å bygge et omfattende nettverk - i skrivende stund har Perl.www, som på sin profil beskriver seg selv som "born and raised in the Internet", 11 700 følgere. Om de er digitale, fysiske eller begge deler lar vi være usagt.
Carlings digitale motekolleksjon skal ha blitt utviklet av 3D-designers, eller "digitale skreddere", som de kalles i dette tilfellet. Kjøpet skjer via Carlings sin netthandel og går kort sagt ut på at kunden sender inn et bilde av seg selv, hvor Carlings kler opp personen på bildet med det nyinnkjøpte plagget.
Ingen spor etterlates i miljøet
Dermed står kunden fritt til å vise seg frem i det nye plagget så mye hun eller han vil, gjennom å dele bilde gjennom for eksempel Instagram.
- Kolleksjonen Neo-EX muliggjør en ny måte å uttrykke sin motekreativitet uten å forlate noen negative spor i miljøet, skriver Carlings i en pressemelding.
- Interessen har vært fantastisk stor
Kolleksjonen, som i følge Carlings bare finnes i et begrenset opplag, består av totalt 19 produkter som alle i prinsippet skal ligge på 100 til 300 kroner. Selskapet meddeler at alle inntekter fra kolleksjonen kommer til å samles inn til organisasjonen WaterAid.
- Produksjonen er begrenset ettersom hvert plagg designes individuelt og tilpasses hver kunde. Dermed har vi et begrenset antall slipp per dag og i går ble vi utsolgt. Interessen har vært fantastisk stor og vi regner med å bli utsolgt hver dag så lenge prosjektet pågår, sier Carlings administrerende direktør Ronny Mikaelsen, i en mail til Ehandel.se