I dag rapporterer Clas Ohlson sine tall for konsernets tredje kvartal, som strekker seg fra 1.november 2018 til 31.januar 2019.
Salget skal totalt sett ha økt med 6 prosent til 2,9 milliarder svenske kroner, mens resultatet etter skatt havnet på 79 millioner. Dette er en nedgang fra 270 millioner året før. Dette skal blant annet skyldes avviklingskostnadene i forbindelse med nedleggelsene av konsernets fysiske butikker i Tyskland og Storbritannia.
Les også: Clas Ohlson legger ned fysiske butikker - vil satse mer på netthandel
- For første gang på mange år vokste ikke markedet under julehandelen i Svergie, Norge og Finland i år. I stedet ble det lavere enn fjoråret og nådde ikke prognosene, sier Lotta Lyrå, konsernsjef i Clas Ohlson, i en kommentar til rapporten.
Nådde ikke sine interne mål
Salget på nett økte på sin side med hele 51 prosent, og konsernet har gjort flere digitale satsninger, som har ført til vekst. Fremdeles nådde det ikke helt opp til Clas Ohlsons interne mål.
- Tredje kvartalet er det viktigste kvartalet for oss salg- og resultatmessig. Vi forberedte oss med attraktive tilbud til kundene, forbedret digital funksjonalitet og flere og bedre leveringsalternativer online. Satsningene ga resultat. Veksten ble bedre, men var lavere enn våre interne mål.
- Doble salget på nett annen hvert år
Det systematiske arbeidet med å redusere kostnadene i forbindelse med handlingsprogrammet CO100+ fortsetter også, hvor selskapet i starten av februar kunne meddele at de skulle forhandle om blant annet oppsigelser og omplasseringer. Tanken er at dette skal kunne senke kostnadene med opptil 200-250 millioner svenske kroner.
Les også: Clas Ohlson reduserer kostnadene - kan påvirke 200 jobber
- Et av de viktigste delmålene er å doble salget på nett annen hvert år. For og lykkes med det kreves smarte løsninger for levering til kunden. Et eksempel er Click & Collect-løsningen som fikk sitt gjennombrudd under julehandelen, da hver tredje kunde valgte å få sin bestilling levert til butikk. Denne løsningen bidrar også til å drive trafikk til butikk.