ANNONSE

Clas Ohlson lykkes på nett - økte 20 prosent

Clas Ohlsons nettsalg falt med 13 prosent
Lotta Lyrå, konsernsjef i Clas Ohlson.
therese.karlsrud.haugen

- Den store veksten i bransjen skjer online.

ANNONSE

I tillegg til å lansere sitt samarbeid med Kolonial.no, rapporterer også Clas Ohlson sin kvartalsrapport for første kvartal (1.mai - 31.juli) denne uken. 

Av rapporten fremkommer det at selskapets netthandel økte med 20 prosent, til en omsetning på 112 millioner svenske kroner. For august alene økte skal salget på nett med hele 36 prosent til 35 millioner kroner. 

Les også: Clas Ohlson økte omsetningsrekorden med 5 millioner kroner

Doblet resultatet

Selskapets totale omsetning økte med 4 prosent, som gjorde at selskapet bikket 2 milliarder kroner under første kvartalet. Samtidig ble resultatet doblet og endte på 79 millioner svenske kroner, som er en økning fra 32 millioner i samme periode i fjor. 

Det sterke kvartalet begrunnes i rapporten med vellykkede kampanjer og sortiment, hvor det altså er netthandelen som står for mesteparten av veksten. 

- Den store veksten i bransjen skjer nå online, men vi ser at butikkene kommer til å spille en viktig rolle fremover. 

Click & Collect som beste leveringsalternativ

Butikkene til Clas Ohlson er viktige, men det innebærer at de er plassert på rett sted, i rett format og størrelse. Noen vil dermed bli større og andre mindre, samtidig som fire stykker også skal legges ned i Sverige og Finland, opplyser selskapet.

- Mesteparten av salget skjer i butikkene og lønnsomme butikker er derfor en nødvendighet for vårt mål om langsiktig og lønnsom vekst. I tillegg til å være en viktig salgskanal bidrar butikkene med en kundeopplevelse, et servicetilbud og muligheten til å hente opp varer bestilt online med Click & Collect - vårt mest populære og mest kostnadseffektive leveringsalternativ. 

Del artikkel: