Clas Ohlson har over en lengre periode jobbet med en omorganisering av virksomheten, med et mål om å utvikle en helt ny forretningsmodell online. Blant annet kunne selskapet meddele at de legger ned alle sine fysiske butikker i Tyskland og Storbritannia, bortsett fra én, for et par måneder tilbake.
I forbindelse med sitt nye program, CO100+, har selskapet uttalt at de forventer en dobling i salget på nett hvert andre år.
Reduserer kostnadene med 200 millioner
Neste steg i omstillingen for å oppnå en langsiktig lønnsom vekst er en kostnadsreduksjon, som kan komme til å berøre 150-200 jobber. Dette vil primært dreie seg om selskapets hovedkontor og distribusjonssentral i Insjön, Sverige.
Det nye programmet forventes å redusere selskapets kostnader med omlag 200-250 millioner svenske kroner fra og med virksomhetsåret 2020/21.
I løpet av få uker vil selskapet innlede forhandlinger angående oppsigelser, naturlige avganger, omplasseringer og outsourcing med de faglige organisasjonene.
- Digitaliseringen driver forandring i hele samfunnet, og detaljhandelen er intet unntak. Vi har allerede tatt flere steg for å komme nærmere kunden og neste steg er å endre vår kompetansemiks for å bli med videre på de muligheter som finnes, sier Lotta Lyrå, daglig leder og konsernsjef i Clas Ohlson, i en pressemelding.
Ser muligheter i digitalisering
Selskapet håper med dette å bli enda bedre rustet til å dra nytte av de mulighetene digitalisering, automatisering og den endrede kundeatferden bringer innen detaljhandelen.
- Vi trenger også å jobbe på nye måter for å oppnå et kostnadsnivå som gjør at vi kan fortsette å vokse på et stadig mer konkurranseutsatt marked, sier Lyrå.