Clas Ohlson åpnet i går sin første konseptbutikk under navnet Hemma hos Clas Ohlson.
For ordens skyld handler ikke det nye konseptet om å bli hemmet av Clas Ohlson, men gjenspegler snarlig Clas Ohlsons svenske røtter og ønske om å ta Clas Ohlson-produkter inn i en hjemlig setting.
«Hemma hos Clas Ohlson» er den første Clas Ohlson-butikken i sitt slag, og er en konseptbutikk som vil holde åpent frem til nyttår. Her vil kunden få en mer helhetlig fremvisning av Clas Ohlsons produkter i en hjemlig setting. I samarbeid med blomsterleverandøren Botanik.no og hjemleverings-tjenesten Porterbuddy vil butikken også tilby et stort utvalg av blomster og planter samt hjemlevering av varer, skriver Clas Ohlson i pressemeldingen.
Hjemmet som kommersiell arena
Et av målene med det nye konseptet er å utnyttet kundenes hjem som en kommersiell arena for Clas Ohlson.
– Clas Ohlson handler om å gjøre livet lettere for folk i hjemmet, og dette er et godt eksempel på hvordan vi tenker i nye baner for å styrke vårt tilbud ved å gjøre kundeopplevelsen enda bedre og mer tilrettelagt for kunden. Kundenes hjem er vår kommersielle arena og gjennom å fokusere på et utvalg av vårt sortiment kan vi vise våre kunder hvordan vi er relevante for dem i spesifikke situasjoner, sier Lotta Lyrå, konsernsjef i Clas Ohlson som var i Norge i anledning åpningen.
Styrker kundeservicen
De kommer i tillegg til å tilby hjemlevering, som et ledd i å heve kundeservicen.
– Vi ønsker å ta god kundeservice til et nytt nivå, og ved å kunne tilby hjemlevering av våre varer direkte hjem til kunder viser vi at Clas Ohlson er en bedrift som skor seg for. Jeg er overbevist om at vi vil se flere slike initiativer i tiden som kommer hvor forskjellige typer bedrifter og bransjer går sammen og skaper nye allianser som gir kunden bedre tilgjengelighet og en så god og helhetlig opplevelse som mulig, sier Lyrå.
Konseptet kommer på bakgrunn av blant annet kundens ønsker og besøk i kundenes hjem.
- Konseptet er blant annet basert på tilbakemelding og ønsker fra våre kunder, i tillegg til besøk hjemme hos kundene selv. I den nye butikken i Bogstadveien 58 vil det være rådgivere som vil hjelpe kunden med å skreddersy gode og inspirerende oppbevaringsløsninger for hjemmet.
Fornøyde samarbeidspartnere
Hedda Braathen og Tessi Werner, gründerne bak blomsterkjeden Botanik.no, gleder seg over samarbeidet med Clas Ohlson og mener i likhet med Lyrå at fremtidens butikkopplevelse i enda større grad vil handle om å kunne tilby forskjellige produkter på tvers av bransjer – som igjen vil gagne både bedriftene og kundene.
– Vi er veldig glade for å få være en del av «Hemma hos Clas Ohlson»-konseptet og ser frem til et spennende samarbeid. Blomster er en viktig del av innredningen i huset, men det kan noen ganger være vanskelig å se for seg hvilke planter og blomster som kan passe hvor. Når vi nå kan vise frem blomster direkte i et «hjem» vil dette hjelpe kunden til å ta de riktige valgene. Sammen skal vi gi kunden en veldig hyggelig opplevelse når de er «Hemma hos Clas Ohlson», sier Hedda Braathen, daglig leder i Botanik.no.
Clas Ohlson kommer til å arrangere kundekvelder fra høsten av med kurs, tips og triks til hjemmet fra blant annet Botanik.no og Synnøve Skarbø. Butikken blir et opplevelsessenter for interiør og oppbevaring.