Nettbutikken CoolStuff ble startet av svenskene Kajsa Knapp og Christian Omander i 1999. Nettbutikken selger ikke lenger bare gadgets i Sverige, men også i Norge, Danmark, Tyskland og Finland. Snart åpner også .com-utgaven med særlig mål om å innta det store britiske markedet. Total omsetning i fjor var cirka 120 millioner kroner, opplyser Coolstuff til Netthandel.no.
- Det norske markedet er utrolig viktig for CoolStuff. Det er det nest største markedet, etter Sverige. Nordmenn elsker dingser, mens Tyskland er det landet som har hatt størst vekst det siste året. Samtidig håper og tror vi at lanseringen av .com-siden vil bli veldig betydningsfullt for CoolStuff, forteller Karoline Magnussen som er Country Manager for Coolstuff i Norge.
Coolstuff selger både nyttige og mindre nyttige dingser. Den typiske kunden er kvinner i alderen 25 til 45 på jakt etter gaver, noe som gjør julehandelen særdeles viktig. Halvparten av årets omsetning skjer i førjulsstria.
Artikkelen fortsetter under bildet
Hos Coolstuff er det bordtennis-turnering hver dag på lageret.
Â
I Norge utfordres Coolstuff blant annet av nettbutikker som Teknikmagasinet.no, Alphageek.no, Gamezone.no og Dingsy.no. I tillegg er konkurransen  fra ikke-nordiske aktører tøff. Magnussen mener likevel Coolstuff har noen kort i ermet som i alle fall de internasjonale konkurrentene mangler. Raske, ingen toll-kostnader og en kjent merkevare som kundene stoler på. Og sist, men ikke minst lokal kunnskap om hvert enkelt marked.
- Vi har ansatte som jobber med hvert sitt marked her i Malmø, noe som betyr at vi har spesialister på alle land, noe vi tror er veldig viktig. Det er store forskjeller mellom de ulike landene, og det er viktig å ta til vare på den kunnskapen og bruke den på en fornuftig måte.
Magnussen trekker frem søkemotoroptimalisering (SEO) som det viktigste markedsføringstiltaket. I tillegg jobber de en del med PR, søkemotormarkedsføring (SEM) og sosiale medier som Facebook, Instagram og Pinterest. I tillegg legges det mye ressurser i å presentere produktene på en best mulig måte.
- Bilder og tekster er veldig viktig for CoolStuff. Vi har egne skribenter som skriver alle våre produkttekster og disse tekstene sier veldig mye om CoolStuff's identitet. Bildene er viktige og derfor har vi en fotograf inhouse. Vi selger veldig spesielle produkter og derfor vil vi at det skal trenge gjennom i alle kanaler.
Nå før sommerferien går det mye i overvåkingskameraer, bærbare høyttalere, hengekøyer og aktivitetsarmbånd. Mange som også handler litt annerledes grill-utstyr, friluftslivsdingser og campingtelt.
- Man må ha en stor dose humor for å jobbe hos Coolstuff! Og man må være åpen for alt. Vi får inn masse produkt-tester hver uke, og det er alltid noe som blir testet ut i vårt åpne kontorlandskap. Det er ikke sjelden det suser en drone over hodet når man sitter og jobber, eller at en av våre innkjøpere lurer noen nyansatte til å smake noen nye chili-karameller. Det er aldri en kjedelig dag på jobb, avslutter Magnussen.
Helt avslutningsvis viser vi bilder av noen av nettbutikkens merkelige produkter:
Â
Robotnøtteknekker. Vri på nøkkelen til skallet knekker, og spis nøtten hel!
Â
Sitt ute vår, sommer og høst! Igloo på 10 m2 som visstnok står støtt i alle værtyper.
Â
Med Svømmehjelpen SwimFin går svømmetreningen som en drøm.
Â