Coop Obs! Bygg har jobbet et drøyt år med nettbutikken sin, som ble lansert i slutten av mai.
Vil lytte til kundene
- Det gjenstår fremdeles mye arbeid før løsningen er komplett. Det viktigste for oss akkurat nå, har vært å komme skikkelig i gang med netthandel, forteller leder e-handel i Coop Norge Handel, Odd Arne Walbækken.
Han påpeker at man kan bruke lang tid på å lage det man mener er den optimale løsningen, men at man ikke vet hva som virker skikkelig før man går live.
- Det siste året har vi jobbet hardt for å få på plass nettbutikken, og så er det internt forankret at vi fremover skal lytte og lære av kundene våre, for å finne ut hvilke løsninger de ønsker seg.
Til å begynne med vil derfor nettbutikken til Coop Obs! Bygg ha et begrenset vareutvalg, og ny funksjonalitet vil komme til etter hvert.
Lokale priser
En viktig forutsetning i utviklingen av nettbutikken, har vært at de fysiske butikkene skal være avtaleparten med kunden. Nettløsningen er bygget rundt butikkene og det konseptet man har der, og all omsetning går dit, uansett om kunden velger hjemlevering eller å hente selv. Den tette integrasjonen betyr også at kundene ikke vil finne prisavvik mellom de ulike kanalene.
- Vi viser ikke bare butikkens pris på nett, men faktisk hver enkelt butikk sin pris. En kunde som er på nett og leter etter produkter og priser, vil dermed oppleve å finne akkurat samme pris i sin lokale butikk. Det vil selvsagt også si at kundene vil få tilgang til lokale tilbud på nett. Vi er helt sikre på at de butikkansatte vil sette pris på dette, og så er vi spent på hvordan kundene vil oppleve det, sier Walbækken.
Økt funksjonalitet
I og med at Coop Norge både er medlemsbasert og medlemsdrevet, har det også vært viktig å få online-løsningen integrert med kjedens medlemsdatabase. Da kan man handle som medlem slik man gjør i butikk, eller selvsagt også som ikke-medlem. Ut over dette vil man jobbe med å tilby enda mer veiledning og inspirasjon til kundene gjennom alt fra produktvelgere, til oppskrifter på hvordan man utfører prosjekter. I takt med økt vareutvalg på nett, vil man også se på nye logistikkmetoder.
- I byggevarehandelen er det snakk om komplekse produkter. Det er ikke bare én pakke som skal ut til kunde, men gjerne flere elementer og kundetilpassede produkter som skal inn i løsningen. I dag skjer mesteparten av distribusjonen knyttet til netthandel sentralt, men etter hvert vil vi også se på muligheten for å ta i bruk butikklagrene, forteller Walbækken.
Mobile løsninger
Coop Norge Handel har også tatt mobile handelsløsninger på alvor. Gjennom forskningsprosjektet MOVON utforsker man nye mobile løsninger for sine byggevarekunder, som skal bidra til å forbedre kundens kjøpsprosess både før, under og etter selve handelen. Prosjektet tester blant annet effektiviteten for mobil i hvert steg av kundens kjøpsprosess innen byggevarer. For å lykkes må man støtte kunden langt bedre på mobil enn i dag, og samspillet mellom fysisk butikk og digitale kanaler må oppleves som sømløst.
- Dette er noe vi kommer til å jobbe mye med fremover. På den måten håper vi å kunne hjelpe kunden så godt som mulig, samtidig som vi skal være kostnadseffektive og kunne tilby konkurransedyktige priser. Til syvende og sist skal også netthandelen bidra til å bygge opp under det lavpriskonseptet som Coop Obs! Bygg tross alt er, påpeker Walbekken.
(Foto: Coop Norge Handel)