Utgangspunktet da kosmetikkselskapet Cover Brands AS ble etablert i 2006, var å drive med agenturer og selge kosmetikk til bedriftsmarkedet. Men det var med oppstarten av nettbutikken Coverbrands.no i 2009 at ting virkelig løsnet.
To avdelinger
Omsetningen ble tredoblet på få år, og siden har pilene bare pekt oppover. I løpet av 2014 omsatte man for nærmere 40 millioner kroner. I følge daglig leder Anders Julian Faugli, som sammen med Tone Elisabeth Pettersen er gründer og eier av selskapet, har man i alle år hatt fokus på å finne nye innovative merkevarer. Disse introduseres på det skandinaviske markedet både gjennom Coverbrands.no og agenturvirksomheten Beautysupply.no. De siste årene har man også etablert seg som en reell utfordrer til store netthandelsaktører som Blush.no og Blivakker.no, og kjedekonsept som Vita og Kicks. Den tøffe konkurransen har bidratt til at man hele tiden har måttet holde tempoet oppe og være proaktiv, noe som kanskje er årsaken til at Coverbrands så sent som i forrige uke ble stemt frem av bransjekolleger til Årets Inspirasjon, det vil si bransjens forbilde nummer 1.
- Som utfordrer må vi jobbe både smart og ha evnen til å snu oss raskt, og vi blir tvunget til å bruke markedsmidlene våre effektivt og kreativt. I et marked som består av stadig flere og mer like aktører, er det ekstremt viktig å være tro mot konseptet sitt, og det kommer vi fortsatt til å være, påpeker Faugli.
Han mener Coverbrands har en annen profil enn konkurrentene, med fokus på å inspirere og gi kundene noe mer ut over kvalitetsprodukter til en god pris.
- Vi ønsker å formidle kunnskap om både produkter og trender. Vi har knyttet til oss både stylist, hudpleier, makeupartist og frisør som bistår våre kunder ved behov, slik at de får best mulig rådgivning og personlig service. Coverbrands personlige tilnærming til kundene, samt et erfarent og kunnskapsrikt team, er blant våre viktigste fortrinn. Vi er dessuten raske til å fange opp trender, såkalte kultmerker og up-and-coming brands som ikke eksisterer på det norske markedet fra før.
Et Coverbrand-univers
I følge Faugli har Coverbrands sterkt fokus på brukervennlighet og valgfrihet for å vinne kampen om kundene. Like viktig har det imidlertid vært å skape en egen atmosfære som gir merverdi for kundene, ut over det å bare kunne handle et produkt til en god pris.
- Vi bruker for eksempel virkemidler som lyd, bilde og video for å inspirere og møte kundene på ulike arenaer. Eksempler på dette er Spotify, hvor vi bruker musikk for å skape merkevareidentitet, Pinterest for gode produktpresentasjoner, eller YouTube for how to-videoer. Vi har erfart at både nyhetsbrev og sosiale medier er kanaler som fungerer godt for oss, og vi kommer til å ha fokus på testing fremover, for å kunne bruke disse kanalene mest mulig effektivt. Det siste året har vi blant annet lagt enda mer vekt på nyhetsbrev enn tidligere, hvor fokus har vært på inspirasjon og variasjon, kontra bare salg og tilbud.
Coverbrands samarbeider dessuten med landets toppbloggere om å få omtale av produktene de selger.
- Vi var blant de første netthandelsaktørene som startet med bloggmarkedsføring i Norge, og har jobbet på denne måten i seks år nå. Vi har et unikt konsept og et varesortiment som tiltrekker innovatører, trendsettere og bloggere, og det er en av grunnene til at vi har lykkes med vår satsing. For å skape gode resultater har vi også brukt mye tid og ressurser på å tilby bloggerne nyheter, og sammen utarbeide tema som er spennende for leserne. Men som alle andre aktiviteter vi gjør, er bloggmarkedsføring under konstant vurdering. Vi ser at prisene har økt ganske drastisk de siste årene, og fremover kommer vi derfor til å ha enda mer fokus på ROAS (return on advertising spending), også med tanke på bloggkanalen, påpeker Faugli.
Mobilfokus
Selskapet har som mål å fortsatt ligge langt fremme med tanke på innovasjon og spennende løsninger for kundene. Et viktig fokusområde for Coverbrands i tiden fremover vil derfor være mobile first-tankegangen.
- Samtidig jobber vi med flere nye og spennende løsninger som skal lanseres i nettbutikken i løpet av 2015. Vi jobber kontinuerlig for å skape løsninger som ikke eksisterer eller er mulige i dag, og vi forsøker å se kundenes behov før de er klar over dem selv. For å lykkes med dette må vi tørre å ta sjanser og prøve nye ting, sier Faugli.
- Vi stiller høye krav til oss selv, og er opptatt av å levere gode resultater. Gjennom en sunn drift kan vi også fortsette å tilby kundene det de etterspør. Vi opplever stadig tøffere konkurranse både fra kjeder som satser på nett, og ikke minst utenlandske aktører som tar markedsandeler. 2015 blir nok et av de mest utfordrende og samtidig mest spennende årene vi har opplevd så langt. Men vi kan ikke si annet enn at vi gleder oss, avslutter Faugli.
(Foto er lånt av Coverbrands. Anders Julian Faugli er nr 3 fra høyre og Tone Elisabeth Pettersen nr 4)