Cubus har totalt 325 butikker i Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Polen og Latvia og er eid av kleskjeden Varner. I fjor omsatte de for 2,4 milliarder kroner. I første omgang lanserer de Cubus Shop Online i Norge og Sverige, men målet er å ekspandere videre.
– Vi har valgt å starte her, fordi dette er store og viktige markeder for oss. Etter en periode hvor vi tester løsningene, vil vi utvide til andre land, forteller Elise Mietle Laupstad som er sjef for Cubus sin nettsatsing til avisen Budstikka.
Elise Mietle Laupstad er usikker på hvor mye de vil omsette for neste år, men anslår 15-20 millioner kroner. På sikt er målet 5 prosent av den totale omsetningen. Blant styrkene til Cubus fremhever Laupstad at kundene kan bytte det de kjøper i nettbutikken i en hvilken som helst av kjedens butikker.
– Vi tror markedet vil fortsette å vokse i takt med at det kommer stadig nye aktører, samtidig som flere blir tilgjengelige på digitale plattformer som mobil og nettbrett. Kundene er også blitt tryggere på de betalingsløsningene som tilbys, og så lenge nettbutikkene gir gode retur- og byttemuligheter reduseres risikoen ytterligere, sier Elise Mietle Laupstad til Budstikka.
Også flere andre av Varner-Gruppens kjeder har lansert nettbutikk, inkludert BikBok, Dressman XL og Urban. Carlings, Dressmann, Vivikes, Solo, Wow og Volt har derimot ikke nettbutikk.