Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Cubus refses av innovasjonsprofessor

Cubus refses av innovasjonsprofessor
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Magnus Hjelle

Cubus er kleskjeden med det største omsetningsfallet i 2017. Salgsnedgangen var på 150 millioner. Innovasjonsprofessor er usikker på om netthandel er svaret på utfordringene.

ANNONSE

Cubus opplevde svake tall både i topp- og bunnlinje. Resultatet i 2017 endte på 286 millioner kroner, ned 332 millioner kroner fra 2016. 

Ifølge Kampanje, som har intervjuet professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen om at flere kleskjeder satser på nett, er det usikkert om det er netthandelen som skal ordne opp i de store tapene hos kjedene.

- Man må skille snørr og bart; er Varner-gruppens merkevarer og konsepter nedadgående fordi de har neglisjert innovasjon i design og stil, eller er det forretningsmodellen som har blitt hengende igjen, spør Andreassen retorisk, før han fortsetter:

- Det kan være en kombinasjon. Uansett blir ikke konseptene sterkere ved å gå på nettet – det er bare en supplerende informasjons- og salgskanal, sier Andreassen.

I 2017 hadde Cubus en omsetning på 2,5 milliarder kroner, dobbelt så mye som Dressmann, men falt i omsetning med 150 millioner kroner. 

Noe av grunnen kan være at kundene er misfornøyde med Cubus for tiden. Ifølge NHHs innovasjonsindeks og BIs kundebarometer scorer Varner-kjeden dårlig både på innovasjonsevne og kundetilfredshet. 

Ifølge Kampanje får Cubus lavest skår på opplevd innovasjonsevne blant de seks tekstilkjedene som er med i undersøkelsen, og er totalt sett rangert som nummer 58 av 75 bedrifter.

- I sum gir dette en lav attraktivitet og kundelojalitet for Cubus. I Varner kan det virke som at det er Cubus som er det svakeste leddet i kjeden, mener Andreassen.

Del artikkel: