Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Culina.no: Knivskarp leverandør av kjøkkenutstyr - og kokkenes Mekka

Culina.no: Knivskarp leverandør av kjøkkenutstyr - og kokkenes Mekka
BRANSJERETTET: Showroomet til Culina er som en stor, våt drøm for kokker og restaurant-designere. Her kan de ta på, teste og sy sammen en fullstendig kjøkkenpakke. Her har daglig leder Arnt M. Kortgaard funnet frem den største kniven de har i sortimentet.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

Etter endt fotballkarriere, og fire A-lagslandskamper for Norge, ble Arnt M. Kortgaard en av hotell- og restaurantbransjens beste venner på utstyrsfronten.

ANNONSE

Norske restauranter, hoteller og kantiner hentet i fjor ut kopper, kar og dekketøy for 320 millioner kroner hos Culina.

- Vi er i all hovedsak en B2B-leverandør. Men vi har også et visst innslag av salg til B2C-markedet, sier Arnt M. Kortgaard, daglig leder og deleier i selskapet som så dagens lys i 1990.

Enor AS heter selskapet som eier Culina. Sammen med Kortgaard heter den største eieren Riise & GG Storkjøkken AS.

Se stor bildeserie i bunn av artikkelen!


EGET BRAND: Culina har sin egen merkevare - Con Gusto. Selv om hvitt fortsatt er en populær farge, så sier Kortgaard at det de siste 5-7 årene har vært en klar dreining mot en mer organisk og rustikk stil.

EGET BRAND: Culina har sin egen merkevare - Con Gusto. Selv om hvitt fortsatt er en populær farge, så sier Kortgaard at det de siste 5-7 årene har vært en klar dreining mot en mer organisk og rustikk stil.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Lager og logistikk

På Vøyenga i Bærum kommune ligger både hovedkontoret og sentrallageret.

60 ansatte, hvorav cirka 25 jobber på det 6000 kvadratmeter store lageret som til en hver tid har 7000 lagerførte varer, jobber i selskapet.

Her pumpes det ut varer til 11 butikker rundt om i hele landet, og til en lang rekke restauranter, hoteller, kantiner og store institusjoner. Som blant annet Telenor, Tine, Hurtigruten, Choice-kjeden, Umoe Restaurants AS og Helse Sør-Øst.

Ellers anses alle steder hvor det serveres mat til en tredjeperson som en potensiell kunde.

- Vi har en leveringsevne og leveringstid som ligger på 95 prosent. Lageret og alt som skjer rundt det er navnet vårt. Når en kunde ringer fredag og trenger champagneglass til et bryllup lørdag, så må vi levere, sier Kortgaard, som på 1970- og 1980-tallet var en profilert midtbanespiller på Mjøndalen, og som kan skilte med et lass med U21-landslagskamper og fire A-landslagskamper.


FULL FART: Rundt 25 mennesker er i sving på det 6000 kvadratmeter store lageret som har 7000 lagerførte varer.

FULL FART: Rundt 25 mennesker er i sving på det 6000 kvadratmeter store lageret som har 7000 lagerførte varer.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Merker presset

En av Culina argeste konkurrenter er 2080.no.

- Vi, som alle andre norske selskaper, merker også presset fra utenlandske aktører. Så vi kan ikke ligge bakpå fordi vi er marledslederen i Norge. Vi må hele tiden bevise at vi er størst og best, sier Kortgaard, mens han loser eHandel.com rundt i det gigantiske showroomet som nærmest daglig har besøk av hotell- og restaurant-folk som er på leting etter nye konsepter eller utstyr til kjøkkenet.

Mens de tidligere laget sin egen «utstyrsbibel» i bokform, er den nå en integrert del av den digitale satsingen som for alvor startet i 2015.

- Boken var utdatert allerede før den kom ut. Nå ligger den tilgjengelig på nett og oppdateres hele tiden. Rundt 25 prosent av ordrefangsten skjer digitalt i dag, forteller Kortgaard, mens han serverer kaffe fra små, fjonge krus fra en kjent norsk produsent i Rogaland.

Han sier de bruker mye tid og krefter på den digitale biten for å hele tiden nærme seg en mest mulig friksjonsfri og sømløs prosess fra bestilling til varen er levert.

- Også her er lager og logistikk en veldig viktig bestanddel. Ting må skje fort fra ordre til levering.


PLUKK OG SETT SAMMEN: I showroomet kan kokker og andre som har en finger med i restaurant- og hotell-spillet teste ut konsepter og pusle sammen den beste pakken for å få frem det uttrykket man ønsker.

PLUKK OG SETT SAMMEN: I showroomet kan kokker og andre som har en finger med i restaurant- og hotell-spillet teste ut konsepter og pusle sammen den beste pakken for å få frem det uttrykket man ønsker.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Tre perioder med bra trykk

Per i dag er målet at en ordre som er mottatt før klokken 12, skal sendes fra lageret neste dag.

- Alle bransjer har sine helt spesielle høytidsdager hvor det kan gå en kule varmt. Når er det dere virkelig kjenner trykket?

- Det er særlig tre perioder som skiller seg ut. Det er 17. mai, når det våres og uteserveringen starter og julebordsesongen.

Se flere showroom-bilder her:


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen


Foto: Bjørn Skomakerstuen

Del artikkel: