ANNONSE

Cyber Weekend LIVE - Følg utviklingen her

Cyber Weekend LIVE - Følg utviklingen her
Ole Martin N. Evensmo

Vår redaksjon overvåker utviklingen fra torsdag kveld til mandag. Se bilder, ferske tall, skjermdumper og alt annet av interesse for deg som er opptatt av årets mest ekstreme handledager.

ANNONSE

Vi dekker hele helgens salgsfest. Send tips, stemningsbilder, tall etc fortløpende til tips@netthandel.no.

Virke: - Black Friday slo nok en gang alle rekorder

Nok en gang ble det rekordomsetning på Black Friday med en vekst på 10,4 prosent fra i fjor.

Samtidig viser tallene for hele uke 47 noe svakere vekst enn forventet, med en økning på kun 2,4 prosent fra tilsvarende uke i fjor, skriver Hovedorganisasjonen i en pressemelding.

Etter over 50 prosent vekst i omsetningen på Black Friday i fjor, ble det i år en mer nøktern vekst.  I de kjøpesentrene som hadde Black Friday-kampanje, ble omsetningen 10,4 høyere enn i fjor, viser Kvaruds julehandelsindeks, som tar for seg omsetningen til 190 norske kjøpesentre.

Om lag 80 prosent av kjøpesentrene hadde en høyere omsetning på Black Friday i år enn i fjor, mens nesten 1 av 5 kjøpesentre leverte svakere resultater.

- Det kan tyde på vi nå har nådd en topp for Black Friday, sier Bror W. Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke.

Bildeler.no kjører på ut måneden med Black November

Mandag 23.03: Vi runder av vår live-sending med en skjermdump fra Bildeler.no. De har i år valgt å gå for Black November.


bildeler-black-november

bildeler-black-november

Rolig avslutning på lang salgsuke

Mandag 21.43: Kun et par timers tid igjen av Cyber Monday. Inntrykket vårt fra dagens kampanjedag er at det har vært et relativt stort antall nettbutikker som har kjørt kampanje, men mange startet sine kampanjer først utover morgenen (hadde de glemt Cyber Monday, mon tr0?) og markedsførings- og medietrykket har vært lavt. Det blir spennende å se hva vi etter hvert får tak i av salgsdag, men vårt inntrykk i redaksjonen er at Black Friday i år var så ekstremt at det ikke overraskende gitt utover Cyber Monday. Kanskje greit nok

Cyber Monday også på B2B-markedet

Mandag 12.55: Flere B2B-butikker markerer Cyber Monday. En av dem er Wittusen & Jensen. Resultatet så lang i dag er 21 % høyere omsetning enn en vanlig mandag (21.11) og 55% flere transaksjoner. Også konverteringsgraden har økt, opplyser Sondre Kåsa i Wittusen & Jensen til Netthandel.no. Under ser du forsiden av deres nettbutikk. Da de kun har avtalekunder, er man nødt til å logge inn for å se priser.


wittusen-cybermonday

wittusen-cybermonday

En tilbudskampanje trenger ikke fylle hele nettbutikkens forside

Mandag 11.55: Mange nettbutikker fyller hele forsiden med en stor banner når de skal annonsere dagens Cyber Monday-kampanje. Vi merker oss at Zalando nøyer seg med en liten stripe i toppen. På landingssiden oppgir de en rabattkode kundene kan bruke når de kommer til kassen.


zalando-cybermonday

zalando-cybermonday

Ballet på seg for Comfyballs

Mandag 09.15: Comfyballs satte  ny boxer-salgsrekord i helgen, og durer på videre inn i Cyber Monday.

- Vi tviler på å kunne slå fredagens salg som endte på 42-gangeren over normalt salg, sier Per William Frøisland, daglig leder i Netthandelsgruppen.

Netthandelsgruppen tar seg av salg og markedsføring av det norske boxershorts-konseptet.

Motebransjen satser på Cyber Monday

Mandag 08.14: Etter å ha saumfart internettet konstaterer vi at motebransjen synes å være overrepresentert på Cyber Monday. Vi nevner for eksempel H&M, Kappahl, Zalando, Cubus, BikBok, Stormberg, Boozt, Stylepit, Ellos og Dressmann.

Cyber Monday er igang!

Mandag 00.00: Black Friday var i sin tid for fysiske butikker i USA og så lagde nettbutikkene sin egen salgsdag påfølgende mandag. Nå har for lengst alt sklidd ut både i Norge og USA. Tiden vil vise hvor stort Cyber Monday blir i år, men trykket overraskende stort i fjor i alle fall.


enklere_liv_cyber_monday

enklere_liv_cyber_monday

Nærmer seg Cyber Monday

Søndag 10.32: Cyber Monday har blitt markert siden 2005 i amerikanske og kanadiske nettbutikker og de siste to årene fått et greit fotfeste også i Norge. Sammenliknet med Black Friday er selvsagt ikke Cyber Monday særlig kjent blant norske forbrukere, men på den annen side er konkurransen også mindre.

Her er noen eksempler fra Cyber Monday i fjor:

Cyber Monday 2015 from NetthandelNO

Ødelegger Black Week for Black Friday?

Lørdag 22.56: Vi har dessverre ikke svaret, men la oss i alle fall kikke litt på noen tall fra Elkjøp som har satset hardt på både Black Week og Black Friday. Elkjøp meldte tidligere i uken at de omsatte for 270 millioner fra mandag til torsdag. I en senere pressemelding fremkom det at de fra mandag til og med fredag omsatte for 542 millioner kroner. Enkel matematikk tilsier at de da omsatte for 272 millioner kroner på Black Friday i år. Det vil si 270 millioner i løpet av de fire først dagene og 272 på den siste dagen.

Einar Øgrey Brandsdal fikk inn 38 000 ordre

Lørdag 21.57: Brandsdal Group og deres nettbutikker inkludert Blivakker, Cocopanda og Brandsdal, fikk inn 38 000 ordre i Norden og Tyskland fredag. Omsetningen økte med 45 prosent fra Black Friday i fjor. Det skriver E24.

Lukten av svidde bankkort

Lørdag 20.59: Ifølge betalingsløsningsleverandøren Nets antas det at nordmenn svidde av 3,1 milliarder kroner fordelt på 7,6 millioner kortkjøp på Black Friday.

Noe som betyr rundt 200 korttransaksjoner i sekundet, melder NTB og Aftenposten.



Foto: Yay Images

Bidrar til volum

Lørdag 19.55: Debatten raser i media om hvorvidt Black Friday er positivt for forhandlerne eller ei. Elkjøp Nordic ønsker ikke overraskende å si så mye om inntjeningen på sine 949 millioner omsatte kroner i går, men i et intervju med E24 bringer Øystein Schmidt et viktig poeng til torgs: Volum og innkjøpsmakt.

— Black Friday bidrar til volum. De som virkelig har god grunn til å smile er kundene. Det er ingen periode eller dag i løpet av året handlekurven er så lavt priset som i går. Vi er egentlig pliktig til å høre på forbrukeren.

Kjært barn har mange navn

Lørdag 18.41: Mens handelsnæringen nå synes å være enige om at eventuelle kampanjer i forkant av Black Friday skal hete Black Week, synes de ikke å være like samstemte på dagene i etterkant av fredagen. Vi merker oss at A-Z.com, Get Inspired, Lekmer, Nelly, OnePiece og Tights.no bruker begrepet Black Weekend, Bik Bok går for Black Friday Hangover, Proteinfabrikken kjører Crazy Weekend. Mens Dustin, X-Lifeog G-Sport nøyer seg med Black Friday i dag også. Jernia; Vita og Jollyroom kjører derimot Black Week, mens Elkjøp satser på Black Week hele uken.


bikbok-blackfriday

bikbok-blackfriday

Dobbelt så bra som i fjor

Lørdag 17.00: Også Milrab.no hang med på notene på Black Friday. Dobbelt så mange ordrer og omsetning som i fjor gjør at de forlenger tilbudene til og med søndag.

- Veldig deilig med tanke på investeringene vi gjorde på innkjøpsfronten i forkant av Black Friday. Vi hadde allerede passert en vanlig god dagsomsetning klokken 10.00 i dag, så det virker lovende, sier marketing manager Andreas Kristiansen til Netthandel.no.

Store kjeder og kjøpesenter vinner - småbutikkene taper

Lørdag 15.40: Reidar Mueller regnes som en av Norges fremste handelseksperter. Til Dagens Næringsliv sier han følgende:

- Black Friday gir en polarisering der de store har muligheten til å ta ut en effekt, mens massen merker presset og får en forverring av forretningsgrunnlaget.

Manglende forhandlingsmakt overfor leverandørene og mindre midler til markedsføring trekkes frem som årsakertil hvorfor de små får problemer. Særlig tekstilbransjen er utsatt, mener Mueller.

Castro, Cuba og Black Friday

Enorm omsetningsøkning i Mystore-butikkene

Lørdag 15.20: Mystore.no melder at deres 1600 butikker har en økning på 334  prosent sammenlignet med fredag uken før.

- Variasjonene i i salget er stort. Vi ser opp til 25-gangeren i omsetning for mange, og vi ser tydelig at de store blir enda større. Mindre butikker kommer litt i «skyggen» på dager som Black Friday, sier Yngve Larsen, administrerende direktør i Mystore.no, til Netthandel.no.

Bildet viser Mystores vaktstasjon som har vært bemannet døgnkontinuerlig siden torsdag morgen.

mystore-black-friday-2016

mystore-black-friday-2016

Crazy Weekend hos Proteinfabrikken

Lørdag 11.10: Vi vet ikke hvem som startet opp med helgekampanje etter Black Friday, men Proteinfabrikken var nok blant de første. Også i år kjører de på.


crazyweekend

crazyweekend

Massivt helgetrykk fortsetter for mange nettbutikker

Lørdag 10.44: Black Friday 2016 er historie. Likevel; mer enn 150 norske nettbutikker fortsetter Black Friday-salget denne helgen, opplyser Amund Espelien, daglig leder i Prisguide.no, til Netthandel.no.

Her er et utvalg av nettbutikkene som ikke stenger ned etter svarte-fredagen, men som  opprettholder fullt trykk gjennom helgen.


prisguide-bf-2016-helgebutikker

prisguide-bf-2016-helgebutikker

Ny omsetningsrekord for Elkjøp

Black Friday er ferdig for i år!

Lørdag 00.01: 25.november 2016 går inn i historiebøkene til mange norske nettbutikker og kjeder. Mens noen avslutter nå, velger andre å fortsette salget også gjennom helgen og kanskje tar de også med seg mandagen (Cyber Monday). En av de som nå takker for seg er Komplett.


komplett

komplett

Mye ka-ching

Babybanden dobler omsetningen

Fredag 22.47: Den Komplett-eide nettbutikken Babybanden melder om dobling sammenliknet med Black Friday i fjor. - Vi dobler fra i fjor! For første gang det pakkes direkte i container også, melder René Natvig fra Babybanden til Netthandel.no.


PostNord Black Friday

PostNord Black Friday

Black Friday endte i tragedie

Fredag 22.32: Den amerikanske avisen New York Post skriver at én person er død etter skyteepisode i USA i forbindelse med Black Friday.

H&M holder det gående ett døgn til

Fredag 22.17: H&M slet med nettsidene rundt midnatt i går, men etter hvert fikk de orden i sysakene. Det skulle vært interessant å vite hvor mye H&M har solgt for det siste døgnet. Det er neppe småpenger. Vi merker oss at de kjører tilbudskampanjen én dag til. Utvanner de konseptet og ødelegger for seg selv ved å utvide kampanjen til Black Friday Weekend - eller får de bare enda mer penger i kassen?


hm-blackfriday

hm-blackfriday

Nelly kjører på

Black Friday gjorde livet lett for finansfolket på Wall Street

Fredag 21.06: Kort oppsummert: Kanondag for alle de tre hovedindeksene på Wall Street ved stenging, melder nyhetsbyrået Reuters.

Det enkle er ofte det beste

Fredag 19.50: Et ukjent beløp investeres i store markedsføringskampanjer i løpet av dagen, men hvor mange bruker sms? Vi har fått noen i løpet av kvelden, blant annet fra Lekmer og Komplett.

Bare synd Komplett ikke tok seg råd til å slenge på en bindestrek for at det enkle budskapet skulle bli helt korrekt.


komplett-sms

komplett-sms

Tangering av fjorårsrekorden

Fredag 19.33: Nylig traff Netthandel.no Jaan Ivar Semlitsch i Jönköping. Da sa han følgende om Black Friday:

– I fjor trodde vi på 350 millioner kroner i omsetning, men endte opp med 770 millioner kroner i løpet av 24 timer. Det ligger an til å bli stort i år også. Hvor stort tør jeg ikke si, sa Semlitsch.

Seks timer igjen. Nå lukter det milliardomsetning for elektro-giganten. Du og du, Jaan Ivar!

Regner med å gå tom for alt - uten rabatt

Fredag 19.09: I dag tidlig klokken 7 lanserte Norrøna Limited Edition-produkter i svært begrenset opplag. Serien består av baselayer med kamuflasjefarge til herre og dame, samt skijakke til herre og skibukse til herre i økologisk bomull. Det opplyser Jens Løland i Norrøna.

- Salget har gått strålende og vi regner med å gå tom for alt før midnatt. Passerte fjorårets Black Friday-omsetning rundt klokken 14 idag. Ingenting er rabattert, forteller en godt fornøyd nettbutikksjef til Netthandel.no.


Norrøna

Norrøna

Damene leder an!

Fredag 19.04: 70% av handlingen i dag på nett foretas av kvinner, ifølge Klarna sine tall i Norge. De røper også overfor Netthandel.no at det er de mellom 26 og 35 år som handler mest. De står for 35,8% av totalen. Merk at tallene er basert på Klarna sine kunder, men med 4000 norske nettbutikker på kundelisten, inkludert Komplett og XXL, bør tallene være relativt representative.Oppdateres hele helgen.

HiFi Klubben kvitt den lange køen

Fredag 18.31: På det verste var det cirka 30 000 kunder som sto i kø (!) for å komme inn i HiFi Klubbens nettbutikk (det er noe uklart om det kun var norske kunder, eller også deres kunder i alle land de er tilstede). Da vi nå testet nettsiden, var køen redusert til 41 personer og vi slapp inn i løpet av et par minutter.


hifiklubben-blackfriday

hifiklubben-blackfriday

Mot en ellevill kveld?

Fredag 17.24: Det er vel ingen som tror at kjøpshysteriet er over ennå. Kvelden er ennå ung. For eventuelle tvilere, anbefaler vi å ta en kikk på affiliatenettverket Zanox sine omsetningstall for Black Friday time for time. På grunn av tidsforskjell er deres data to timer forsinket. Tallene er ikke spesifikt for Norge og er kun omsetning som går gjennom dem, men det er ingen grunn til å tro at ikke utviklingen per time er ganske lik her i Norge.


zanox-affiliate

zanox-affiliate

87 prosent oppgang hos Klarna og deres 4 000 nettbutikker i Norge

Fredag 17.01: Tidligere idag meldte PayEx en oppgang på cirka 100 prosent sammenliknet mot Black Friday ifjor. Nå melder Klarna om den samme utviklingen blant sine 4 000 nettbutikker i det norske markedet, deriblant Komplett og XXL. Veksten på 87 prosent gjelder  for perioden frem til klokken 12.00. Vi håper å få flere tall etter hvert.

Kjede melder om femdoblet omsetning mot fjoråret

Fredag 16.23: Marthe Ø. Devle, nettbutikksjef i Kremmerhuset, melder at nå er omsetningen på Kremmerhuset det femdobbelte av i fjor. Og det er forsatt mange timer igjen av døgnet.

Superblogger fronter Coverbrands

Fredag 15.27: Sophie Elise, en av landets mest omtalte og kjente bloggere, fokuserer i dag på sminke- og skjønnhetsleverandøren Coverbrands.no. Kombinasjonen rosablogger og sminkeleverandør lukter det gode omsetningstall av lang vei.

Elkjøp Nordic har passert 500 millioner

Fortsatt noen timer igjen å gjøre det på. Runder Semlitsch & Co milliarden?

Leverandør i svart

Fredag 14.53: Flere leverandører har fått kjørt seg det siste døgnet takket være et enormt salg fra mange nettbutikker. Men hos Viskan ser alt ut til å være under kontroll, skal vi tro dette tilsendte bildet.


viskan-black-friday-2016

viskan-black-friday-2016

Gjennomsnittlig rabatt på 37,72 prosent

Fredag 14.29: Rabattkodenettstedet CupoNation melder at blant deres kunder er gjennomsnittlig rabattprosent 37,72 prosent, I Sverige er samme gjennomsnitt på 36.46%, i Danmark på 36,55%.

PayEx-kundene doblet salget i natt

Fredag 14.09: Vi har fått betalingsleverandøren PayEx til å avsløre litt salgstall fra deres netthandelskunder (tallene inkluderer ikke butikkterminalene) fra midnatt og frem til klokken 11. Oppsummeringen er at antall handler i år var cirka 100% høyere de første 2,5 timene etter midnatt enn samme dag ifjor. Deretter falt volumet naturlig nok utover natten før deres kunder igjen fikk en salgsboom i perioden mellom klokken 8 og 11.

- Disse tallene er selvfølgelig litt unøyaktige, da PayEx i løpet av det siste året har fått en større kundemasse enn det vi hadde i fjor, men det gir en viss indikasjon, sier Cato Storm i PayEx.


image001

image001

Avslappet gjeng

Fredag 13.54: Gjengen i Mystore ser uforskammet avslappet ut. I bakgrunnen skimter vi en del tall vi håper at de vil dele med oss senere i helgen.

Nærmer seg tusen solgte PCer i Sandefjord

Fredag 13.20: Over 800 personer har sikret seg en Komplett PC siden midnatt, får Netthandel.no opplyst fra Komplett.


komplett-pc-black-friday-2016

komplett-pc-black-friday-2016

Skal det være en gravstein?

Fredag 13.11: Tiden da Black Friday var synonymt med elektronikk er for lengst forbi. I år er til og med begravelsesbyrået Fonus med.


fonus

fonus

Klarte dagsbudsjettet allerede før klokken 01 i natt

Fredag 12.52: Soma.no har allerede solgt over 22 000 varer torsdag og fredag. De nådde budsjett før klokken 01 i natt:


Soma

Soma

Elkjøp på vei mot milliardomsetning?

Fredag 12.34: Kl 10 i dag hadde Elkjøp-konsernet omsatt for 211 millioner kroner i Norden mot 151 millioner på samme tid i fjor, skriver DN. I fjor omsatte de for 770 millioner kroner totalt. Den magiske milliardgrensen synes å være innenfor rekkevidde.


elkjop-bf-2016-1

elkjop-bf-2016-1

13 ganger så mye trafikk som en vanlig fredag

Fredag 12.26: Prisjakt melder om en dobling i trafikken mot forrige Black Friday. Sammenlignet med en vanlig fredag i november er trafikken 13 ganger høyere.

Denne kampen er vel tapt?

Fra Ford Transit til stor lastebil

Fredag 12.10: Jarle Johansen i Bilnerden.no melder om solid økning fra fjoråret. Allerede i morgentimene var fjorårsomsetningen passert.

- Innhentingen fra Posten midt på dagen i dag måtte oppgraderes en smule fra den ordinære Ford Transiten til denne, forteller Johansen til Netthandel.no.


bilnerden-no-black-friday-2016

bilnerden-no-black-friday-2016

Slik ser det ut når en liten nettbutikk får besøk av 1700 mennesker samtidig

Fredag 11.49: Her er båndbreddebruken til VakreRom.no. - På tidspunktet det smalt der hadde de rundt 1700 inne i butikken, forteller Thomas Audunhus i Drivtrafikk.no.


vakrerom

vakrerom

Prisguide-gøy i Nydalen

Fredag 11.37: Denne fornøyde Prisguide-gjengen har jobbet seg gjennom natten i Nydalen.

- Fra vår side ser det ikke ut som Black Week har lagt noen demper på Black Friday-salget. I går kveld så vi trafikkvekst på 50 prosent pluss mot samme tid i fjor. Så dette blir utrolig spennende, sier daglig leder i Prisguide, Amund Espelien, til Netthandel.no.

- I år opplever vi at salget er enda større, og per nå har vi oppdaget 400 butikker med Black Friday-salg som ligger i vår oversikt. Til sammenligning hadde vi 250 i fjor, avslutter Espelien.


priguide-black-friday-2016

priguide-black-friday-2016

Live-sending med snakk om API'er og ytelse

Fredag 11.20: For et engasjement! Nå er Kompletts utviklere igang med en fem timers live-sending der de lover å se på hvordan man kan lage gode API'er, det skal programmeres en Docker control panel i Minecraft og så lover de å snakke litt om ytelse i systemene i forbindelse med Black Friday. Følg live-sendingen.


kodepanelet-komplett-blackfriday

kodepanelet-komplett-blackfriday

Passerte fjoråret før klokken 6

Fredag 11.07: Nettbutikksjef hos Kremmerhuset Marthe Ø. Devle er strålende fornøyd: - Kremmerhuset.no knuste fjoråret allerede før klokken 06.00 i dag tidlig. Det er en enorm trafikk og ordrene tikker inn.

Skittfiske.no kjører live-sending

Fredag 11.02: Akkurat som i fjor sender Skittfiske live fra Black Friday. Merk deres splitter nye robotlager i bakgrunnen.

Bokhandel går i hvitt, der andre går i svart

Fredag 10.46: Ikke alle har like mye sans for rabatthysteriet:

Slo fjorårets omsetning til frokost

Fredag 10.27: Dette er helt sinnsykt moro – vi slo fjorårets omsetning til frokost, sier Guro Forseth Smith i Floyd.no til Netthandel.no.


floyd

floyd

Har handlet julegaver for 3,5 milliarder kroner før Black Friday

Fredag 10.08: Allerede før Black Friday har nordmenn kjøpt julegaver for over 3,5 milliarder, viser ferske tall fra PostNord. Det blir spennende å se hvordan desember utvikler seg etter en Black Friday-helg som ser ut til å slå alle gamle rekorder.

Kraftig trafikkøkning fra i går til i dag

Fredag 09.57: Lipscore leverer software for produktanmeldelser til en rekke norske nettbutikker. De er dermed en av mange leverandører som sitter tett på markedet. Grafen viser trafikken mot deres servere på morgenen i dag mot samme periode i går (stiplet). - Vi forventer en enda sterkere økning utover dagen, sier Henning Frettem, daglig leder i Lipscore.


image001

image001

300 000 besøk hos Komplett på 8 timer

Fredag 09.22: 08.00 hadde 300 000 vært innom nettbutikkene til Komplett Group. Over 2 millioner besøk er ventet til Komplett i løpet av døgnet.

18 000 ordre på én time hos Elkjøp-konsernet

Mye negativ medieomtale

Fredag 08.57: Aldri før har mediene skrevet så mye om Black Friday, men ikke all omtale er like positiv.


media-blackfriday

media-blackfriday

Noen har «prisjaktet» for deg i natt

Fredag 08.20: Deler av Dinside.no-redaksjonen har i natt sittet og saumfart mang en hard hjemmeelektronisk gjenstand på nett, og funnet ut hvilke tekno-kjøp som er mest fordelaktig for deg som kunde. Se oversikten her.

Klar, ferdig, gå!

https://twitter.com/IMDJFunny/status/802041706938036224

En lang natts ferd går mot dag

Fredag 07.46: Game-On.no i Sandnes har vært i jevnlig kontakt med Netthandel.no det siste halve døgnet. Her våkner en representant for nattskiftet sakte opp etter noen få strakser på øyet. Dette bildet tror vi ganske sikkert er representativt for mange norske nettbutikker i skrivende stund. Soveposer, masse kaffe og en en ustoppelig entusiasme for det som mange anser å være reneste 17. mai.



Foto: Game-On

Fortsatt kø hos HiFi Klubben

Fredag 07.37: Problemene som meldte seg rundt midnatt virker å vedvare for HiFi Klubben. Litt over 07.30 var det fortsatt kø for å slippe inn i nettbutikken. Da Netthandel.no tittet innom var det 13 002 personer foran oss i køen - og forventet innslippstid var satt til klokken 08.01. Med andre ord; drøyt 20 minutter venting.

Tomas (26) lå ute i natt for å sikre seg en dress

Fredag 07.20; Det sedvanlige kaoset rådet da folk gjorde seg klare for noen varp utenfor landets mange butikker og kjøpesentre.

VG melder at Tomas Sourour (26) har vært på Vestby Outlet siden klokken 21 i går kveld. I håp om å sikre seg en dress valgte han å overnatte utenfor dressforretningen Follestad. Han er klar for å svi av 10 000 kroner. Også Aftenposten melder om kaotiske tilstander på Vestby (se video).

Fedrelandsvennen melder at folk trampet hverandre ned da Sørlandsporten i Kristiansand slo opp portene i morges.

Netthandelsgruppen i farta

Fredag 01.20: Siste oppdatering før redaksjonen tar noen timers pause kommer fra Frederik Aune Guttormsen i Netthandelsgruppen.

- Tights.no ble lansert på Black Friday for to år siden med 100 000 kroner i varelager. Det første minuttet over midnatt i dag solgte vi for mer enn på lanseringsdagen i 2014 selv om vi markedsførte hele dagen. Vi hadde et veddemål på kontoret hva omsetningen denne uken kom til å bli med tjuvstarten vår fra mandag og det flersifrede millionbeløpet vi spekulerte i passerte vi allerede torsdag kveld med god margin.

Lokker kundene med Black Friday-frokost

Fredag 01.05: For et par år siden var det vel knapt noen kjøpesenter som satset på Black Friday. Nå er stort sett alle på ballen. Noen lokker ikke bare med rabatter. I Alta lokker de også med frokost.

29 000 venter på HiFi Klubben

Fredag 00:53: Etter å ha vært helt utilgjengelig har HiFi Klubben nå fått opp en kø-side. Dette er første online-køen vi har sett i år. Mon tro om vi får se flere slike etter hvert. Det er uvisst om køtallet kun er for den norske nettbutikken, eller også gjelder HiFi Klubbens øvrige nettbutikker.


hifi-ko-blackfriday

hifi-ko-blackfriday

H&M i trøbbel

Fredag 00.48: Ser ut som vi må belage oss på en Black Friday med litt ustabile nettsider, men ikke full nedetid som i fjor. H&M er nå tilbake etter å ha servert oss følgende:


hm

hm

Følg Komplett live

Fredag 00.41: Akkurat som ifjor satser Komplett.no på live-sending med gaming og Black Friday i fokus fra hovedkontoret i Sandefjord. Se Twitch.tv/komplettcom.


komplett-live-blackfriday

komplett-live-blackfriday

Ustabile nettsider

Fredag 00.24: Prisbevisste nordmenn har skapt problemer for Prisjakt.no. Også Fjellsport.no sliter og er litt til og fra, mens HiFi-Klubben er umilig å komme inn på. Kitchn og XXL ser derimot til å fungere bra. Det samme gjør Get Inspired som i fjor fikk mye oppmerksomhet for sin kø-løsning. I år kommer man rett inn!

Vekst på 150 prosent

Fredag 00.18: Plattformleverandøren Mystore melder om en samlet omsetningsvekst på "Grey Thursday" for deres 1600 nettbutikker mot samme dag i fjor på 150 prosent.

The Race is on

Fredag 00.07: Serverene fungerer fantastisk - selv med sinnssyk trafikk, melder Expert til Netthandel.no. Her representert med digital salgs- og markedssjef Kåre Andre Jevanord og nettbutikksjef Sven Erik Vaagenes.


img_5929

img_5929

Kompletts Black Friday-satsing fyller 7 år

Torsdag 23.58: Komplett antas å være første norskeide nettbutikk som testet Black Friday. Nå er de i gang med utgave nummer syv:


komplett-blackfriday

komplett-blackfriday

Varner klarer seg bra

Torsdag 23.49: Etter at Varner i våres lanserte A-Z.com med denne massive trafikken det medførte, er vel ikke Black Friday den helt store utfordringen. Både A-Z.com, Dressmann, Cubus og BikBok ser i alle fall ut til å klare seg bra teknisk sett.


az-blackfriday

az-blackfriday

XXL nede - på vei mot ny skandale eller bare litt rusk i maskineriet?

Torsdag 23.33: XXL hadde massive tekniske problemer på Black Friday i fjor. Vi konstaterer at de også i kveld har sine problemer. Tiden vil vise hvor ille dette blir.


xxl-vedlikehold

xxl-vedlikehold

Stormberg

Torsdag 23.26: Stormberg er en av landets større nettbutikker med en årsomsetning på nett som har passert 100 millioner kroner. Nå har de startet sin Black Friday-kampanje:


stormberg

stormberg

Mens landets nettbutikkansatte har hendene fulle, har andre det slappere i kveld

Konverteringsraten til himmels

Torsdag 23:14: Eirik Jacobsen i Game-On.no har grunn til å smile nå i kveld. Mellom kl 22.00-23.00 i kveld var konverteringsraten i nettbutikken på 9,16%.


game-on-no-black-friday-2016

game-on-no-black-friday-2016

Gode tider for rabattkode-sidene

Torsdag 22.57: Vi tok kontakt med Mads Bukholt, direktør for det nordiske markedet i CupoNation. Han virket tilfreds så langt:

- På rabattkupongfronten merker vi absolutt at Black Friday nærmer seg med stormskritt. Trafikken på Cuponation.no ligger langt over våre normale torsdager, nærmere 204 prosent over, og vi regner med at den vil øke ytterligere etter midnatt og utover selve Black Friday. Sammenlignet med 2015 ser det ut til at vi vil knekke alle tidligere rekorder.

Rabattkode hos Sportamore

Torsdag 22.54: Sportsbutikken lokker med 30 prosent rabatt på tusenvis av varer om du bruker rabattkode.


sportamore

sportamore

Når våkner svenskene?

Torsdag 22.36: Vi nordmenn henger nok litt etter svenskene når det gjelder netthandel, men når det gjelder Black Friday er vi åpenbart ivrigere. Verken H&M, Nelly, CDON, Dustin eller Ikea har startet. Vi håper å få tak i noen tall med forskjeller mellom landene i løpet av morgendagen.

Tunga rett i munnen nå, Bergens Tidende

Torsdag 22.28:

Festet siden onsdag

Torsdag 22.18: Eirik Fuglestad i Motehus.no er i det offensive hjørnet og lokker ikke bare med "historiens største salg", men også gratis øredobber om du handler for over tusenlappen. Nettbutikken som startet med 40 000 kroner i 2006 - omsatte for 24,5 mill fjor. I år blir det kanskje enda bedre, om vi skal tro hans kommentar nå i kveld: "Hos oss går det strålende så langt. Startet onsdag ettermiddag som har gjort at vi har fått fordelt trafikken endel."'


motehus

motehus

- Ordrene renner inn

Torsdag 22.12: Eirik Jacobsen i Game-On.no er i perlehumør. I en kort kommentar sier han følgende: "Her er det fullt trykk og stemningen er høy! Ordrene renner inn (Show me the Money!!) og foreløpig ingen problemer i butikken! Vi krysser fingrene for de neste timene!"

 

Også de mindre aktørene har sett lyset

Torsdag 22.01: Både store og små aktører satser mye på Black Friday. En av dem er Martin Erlandsen i Lightup.no som i fjor omsatte for 11,2 mill og håper på 15 mill i år. Han svarer følgende i en kort kommentar kort tid etter oppstart: "Det er overraskende bra trykk".


lightup-blackfriday

lightup-blackfriday

Kompletts nykommer har tjuvstartet

Torsdag 21.52: Mens Komplett.no og Blush.no fortsatt ikke har startet sine kampanjer, har Komplett-konsernets nettbutikk for barneutstyr, Babybanden.no, allerede startet sin Black Friday-kampanje.

Zalando har kastet klærne - mens Kitchn har problemer

Torsdag 21:35: Mens mange nettbutikker har fylt forsiden med bannere og produkter, har Zalando åpenbart tatt innover seg hvilke besøksmengder de står overfor. Aldri har vel Zalando.no vært mer naken. Samtidig så konstaterer vi at Årets Retailer 2016, Kitchn, er nede for telling.


zalando

zalando

Alle har Black Friday-tilbud - i alle fall nesten

Torsdag 21.23: Har polet Black Friday, spør Jacob Lund, tidligere sponsorsjef i DNB. Etter å ha surfet litt rundt på verdensveven konstaterer vi at det er mulig å handle både sofaer, sminke, elektronikk og mye annet med Black Friday-rabatt, men dessverre ikke hos Vinmonopolet.

- Apple Store var først i Norge

Torsdag 21.11: Vi hevdet tidligere i dag at Komplett og Vestby Outlet var først i Norge med Black Friday. Mats Staugaard fra Kickback har gjort oss oppmerksom på at det er feil og henviser til denne saken om Black Friday fra 2006. - Den norske utgaven av Apple Store tror jeg var først med Black Friday på nett i Norge. Deres første Black Friday var i 2006.

Mailboksen fylles opp

Torsdag 21.03: Åpenbart ikke bare hos oss at mailboksen fylles opp. Kanskje ikke så rart når man ser triksene for mer effektiv e-post på Black Friday.

Å, nei i år igjen?

Tøff konkurranse

Torsdag 20.54: Konkurransen om kundenes oppmerksomhet blir tøffere for hvert år. Komplett og Expert kjører begge hardt allerede, til tross for at de ikke har startet sine kampanjer.


vg-blackfriday

vg-blackfriday

Når er det riktig å starte?

Torsdag 20.39: Her strides de lærde. Komplett har for eksempel annonsert at de starter ved midnatt, mens Vita, Ark, Get Inspired etc er allerede i gang. Lefdal derimot begynner kl 21.


lefdal-blackfriday

lefdal-blackfriday

Rabatt på neste kjøp

Torsdag 20:18: BR Leker i gang, men kjører en litt spesiell vri for å holde på marginene: "Hvis du handler i nettbutikken vår, BR.no, fra 22/11 til 25/11 mottar du innen en uke en e-post med en verdikupong som gir deg 20% avslag på ditt neste kjøp i nettbutikken."

Ark med dagens tydeligste?

Torsdag 19.57: Da konstaterer vi at Ark er i gang. Noen gjemmer bort sine kampanjer, det gjør definitivt ikke Ark:


ark-blackfriday

ark-blackfriday

Coverbrands utfordrer sine konkurrenter

Torsdag 19:49: Mens konkurrentene Blivakker.no og Blush.no fortsatt ikke har startet sine Black Friday-kampanjer, er Coverbrands i gang. Og det gjør de ikke bare med rabattbobler, men også gratis vareprøver i bøtter og spann:


coverbrands-blackfriday

coverbrands-blackfriday

Get Inspired har tjuvstartet

Torsdag 19.23: Get Inspired var blant nettbutikkene som i fjor opplevde et enormt trykk. Vi konstaterer at de nå allerede er i gang med årets kampanje. Det samme er konkurrenter som X-Life og Tights.no.


getinspired-blackfriday

getinspired-blackfriday

Høsttakkefest fremfor Black Friday

Torsdag 18:30: Sandvika Storsenter omsatte for 43 millioner kroner på Black Friday i fjor, skriver Budstikka. I likhet med mange andre kjøpesenter satser de hardt i år også. Bærums Verk går motsatt vei. De satser på særenhet og lokale tradisjoner fremfor amerikanske shopping-konsepter: .

– Vi har tatt et strategisk valg. Som et samlet senter ønsker vi ikke ha noen markedsføring og annen markering av amerikansk importerte handelsdager og høytider som Black Friday, halloween og Valentines Day, sier daglig leder ved Handelsstedet, Heidi Stilling.

Hvem innførte egentlig Black Friday i Norge?

Torsdag 17:50: I kampen om medias oppmerksomhet kniver flere aktører om hvem som innførte Black Friday i Norge. Komplett sier til Netthandel.no at de i år markerer Black Friday for syvende gang (dvs 2010), mens Vestby Outlet går tøffere til verks og sier de var først med sin kampanje i 2010, noe de bekrefter i VG. Tja, hva skal vi si? At Komplett var først på nett og Vestby Outlet først blant de fysiske butikkene?

Forbrukerrådet advarer mot ulovlig bruk av før- og nå priser

Torsdag 16.55: – Førprisen skal altså være den varen er solgt for de siste seks ukene før salget starter. Hvis prisen er skrudd opp like før salget vil dette som regel være brudd på loven, sier Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til VG i forbindelse med deres oppslag om at prisene stiger før Black Friday. Han påpeker også at Black Friday nå i seg selv forbindes med tilbud: – Hvis man bare skriver Black Friday da vil folk oppfatte det som om prisene er satt ned, sier Gjedrem.

Har XXL glemt årets Black Friday?

Torsdag 16.11: Mange kjører nå Black Week eller teller ned til midnatt. Hos XXL kjører de enn annen variant. Der feirer de butikkåpning i Lyngdal over hele butikkens forside. Også Ikea har utelatt Black Friday fra sin forside. Fornuftig strategi for å holde konverteringsraten i nettbutikken oppe dagen før dagen?


xxl

xxl

36 000 har sett våre skjermdumper fra fjorårets Black Friday

Torsdag 15.42: I fjor samlet vi i Netthandel.ni et førtitalls skjermdumper fra ulike nettbutikker og delte dem via Slideshare. Presentasjonen har nå over 36 000 visninger.

Solgte for 1,5 milliarder kroner i fjor

Torsdag 14:40: I fjor ble omsetningen på Black Friday nasjonalt anslått til 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 % fra året før, hevder Virke.

– Vi ser et mønster i at Black Friday flytter en del av julehandelen som vi tradisjonelt gjør i desember til november. Det kommer vi trolig også til å se i år, når enda flere planlegger å gjøre unna deler av julehandling allerede, sier Bror Stende i Virke.

Nærmer seg slutten for Black Week for i år

Torsdag 14:05: Jollyroom innførte så vidt vi vet Black Week i Norge i 2014. De fikk raskt følge av Blivakker. I fjor fikk konseptet virkelig fotfeste og flere store kjeder og nettbutikker kjørte hardt hele uken. Trykket har ikke vært noe mindre i år. Men hvordan påvirker tjuvstarten fredagens salg? Det har vi foreløpig sett lite tall på.


Black Week

Black Week

(Hovedfoto: Elkjøp / Joachim Mangen)

Del artikkel: