- De nye dagligvarebutikkene på nett treffer en veldig attraktiv gruppe. Småbarnsfamiliene er kjernemålgruppen til kjeder som Kiwi, Rema og Coop Extra. De nye nettbutikkene bidrar til å forsterke konkurransen for denne gruppen, som er strategisk viktig, sier Sigmund Festøy, dagligvareekspert og partner i konsulentselskapet Plot, til Dagens Næringsliv.
Røde tall krever tålmodighet
Fellesnevneren for alle nettmataktørene er at ingen av dem foreløpig tjener penger.
Ifølge Festøy må kostnadene ned for at de skal tjene penger. Han tror det er mulig, så sant aktørene og deres investorer viser litt tålmodighet.
Dagligvarer på nett er en bransje i vekst. Men det utgjør fortsatt bare rundt 1,5 milliarder kroner av en omsetningstotal på rundt 164 milliarder kroner.
Økende antall nettmathandlere
Likevel viser en undersøkelse Plot har fått utført av YouGov at flere og flere mathandler på nett.
Mens fire prosent sikret seg melk og brød på nett i 2015, var tallet steget til syv prosent i fjor.
Festøy sier til avisen at disse syv prosentene bare er en brøkdel av andelen som har lyst til å teste ut netthandel av melk, brød og bleier.
- 38 prosent av dem som i dag handler på nett vil handle oftere på nett i 2017. Derfor ser vi nå en betydelig omlegging i måten vi kjøper mat og hvordan den distribueres, sier han til DN.
Endring av handlemønster må til
En av de store endringsvanene som må til for at nettmataktørene virkelig skal lykkes, er å få kundene til å godta at de i langt større grad enn ved å sveipe innom lokalbutikken må planlegge innkjøpene og være villige til å vente noen timer før varene står på døren.
Ifølge Festøy forsyner småbarnsfamiliene nesten halvparten av landets befolkning. Småbarnsfamiliene heller mot gjenkjøpsvarer som melk og bleier fremfor de fjongeste og dyreste tomatene og de flotteste kjøttstykkene.
- 1,3 millioner nordmenn i aldersgruppen 30-49 år har ansvar for innkjøp av mat til seg selv i tillegg til én million hjemmeboende barn i alderen 0-17 år, sier Festøy.
Tror Æ åpner for netthandel hos Rema 1000
Lanseringen av Rema 1000-appen Æ medførte raskt at alle de konkurrerende kjedene umiddelbart plukket opp hansken og kom med bedre tilbud enn Rema 1000.
Dette var ifølge Festøy startskuddet for en enda større og mer intens konkurranse mellom lavpriskjedene.
Festøy tror at det Rema 1000 får igjen med den nye kundedatabasen i forbindelse med appen på sikt vil medføre etableringen av netthandel også hos Rema 1000.
(Foto: Kiwi)