Omsatte i 2015 totalt for 1,413 milliarder svenske kroner med et resultat etter skatt på 543 millioner. Og merk at det er kun basert på omsetning i 10 måneder, da selskapet tilpasset regnskapsåret til kalenderår. Netthandelen står for nærmere 30 prosent, opplyste Daniel Wellington i oktober 2016.
Selskapet selger klokker over hele verden, hvorav Japan, Kina og USA er de viktigste markedene for Daniel Wellinton.
Imponerende vekst for Daniel Wellington, og ikke noe mindre imponerende blir det om man tar hensyn til bedriftens korte fartstid. Daniel Wellington ble nemlig etablert så sent som i desember 2011 i et kjellerlokale i Uppsala i Sverige. Det var svensken Filip Tysander som da besluttet at han ville satse på klokker som så eksklusive ut, men som passet økonomien til folk flest. Tysander investerte rundt to hundre tusen kroner i prosjektet, noe han neppe angrer på i dag. Men historien til klokkemerket begynner faktisk enda lengre tilbake i tid. Vi må helt tilbake til 2006 da gründer Filip Tysander var på reisefot i Australia. Tysander ble på reisen kjent med en britisk turist og ex-soldat som het nettopp Daniel Wellington. Turisten hadde sansen for å kombinere stilfulle klokker med Nato-remmer.  Unge Tysander likte måten briten kombinerte en eksklusiv Rolex Submariner med et mer uformelt nylon-armbånd.
Tysander brukte flere år på å teste prototyper og bestemte seg til slutt for en 40 millimeter stor klokke i roségull med japansk urverk. Armbåndet ble en Nato-rem i fire ulike fargekombinasjoner. Og navnet på selskapet ble altså det samme som navnet på den britiske ex-soldaten Tysander møtte "down under".
Den første orderen var på 1000 klokker fra en produsent i Shenzhen i Kina. Klokkene produseres fortsett der og er selvsagt en viktig forklaring til prisnivået på klokkene kan ligge på 1000-2000 kroner.
Ukjent omsetning på nett, men det er på det rene at Daniel Wellington har en solid digital posisjon med mye nettsalg og bl.a. flere millioner følgere på Instagram og mange hundre tusen på Facebook.
Selskapet eies av JFT Holding som er et selskap som er heleid av gründer Filip Tysander. Klokkegründeren har utvilsomt fått en rask oppsving i økonomien og fikk blant annet mye oppmerksomhet da han kjøpte Stockholms dyreste leilighet i 2015 for 104,5 millioner svenske kroner.
Selv om Daniel Wellington har vært et eventyr for Filip Tysander, har arbeidslivet ikke bare vært en dans på roser. Til Veckans Affärer avslører Tysander at han fikk sparken både fra McDonalds, en bensinstasjon og en vekter-jobb. Han begynte senere på en bachelorgrad i bedriftsøkonomi på Uppsala universitet. I den perioden startet han nettbutikken Smalslips.se og Neptune Design som solgte plastklokker via nett. Det ble ingen suksess, men særlig hans mislykkede satsing på kinesiske billigklokker har nok vært nyttig læring.
(Foto: Daniel Wellington)