2017 var året da medieoppslagene nærmest kom på løpende bånd for Rema 1000 i Norge. Og fellesnevneren for alle oppslagene var som regel i disfavør av den trønderske dagligvarekjeden.
Enorm omdømmesvikt
Bestevenn- strategien som skulle få skuta på rett kjøl igjen, endte opp med motsatt effekt. Kundene snerret i sosiale medier og Rema 1000 ble nødt til å gjennomføre en hel rekke tiltak for å opprettet noenlunde status quo igjen.
Dette gjenspeiler seg i YouGoves BrandIndex hvor Rema 1000 omdømmemessig faller som en stein i Norge.
Fra 1. plass i 2015, 3. plass i 2016 til smått utrolige 256. plass i år betyr et ras på på 255 plasser i løpet av to år - og femte sist på omdømmerankingen.
Øverst på listen troner forøvrig konkurrenten Kiwi.
- Et litt røft år
- 2017 ble et litt røft år for Rema 1000 - noe som denne undersøkelsen sikkert gjenspeiler. I løpet av høsten så vi at trenden var i ferd med å snu. Vi mener det enkle ofte er det beste og jobber knallhardt for at kundene våre skal få de laveste prisene hos oss også i 2018, sier Mette Fossum, kommunikasjonssjef i Rema 1000 til E24.
Tonen er derimot en helt annen hos broderfolket vårt i sør.
Dejlig å være norsk i Danmark
Lego, en global dansk merkevare som overgår det meste i Norden når det kommer til å være kjent blant folk, blir skjøvet ned fra toppen av pallen etter å ha sittet pal der i flere år, skriver Detailfolk.
Nå er det derimot den norske dagligvarekjeden Rema 1000 som troner på toppen.
Rema 1000 har rundt 300 butikker spredt rundt i Danmark.