- Mange vil nok tenke at dette er en litt rar jobb for en advokat, sier Kennth Melchior (33) da Netthandel.no møter københavneren under Handelskonferansen Connect som Virke arrangerte i Oslo denne uken.
I fire måneder har han hatt ansvaret for at Zalando skal selge enda mer moteklær på nett i Norden, og han styrer den tyske mote-gigantens rundt 200 nordiske ansatte fra selskapets hovedkvarter i Berlin.
LES OGSÅ: NetOnNet med Susanne Ehnbåge i spissen er Sveriges sterkeste merkenavn
Mange av dem inngår i det som kalles «Nordic Cluster» – en tett gjeng som utelukkende skal føle pulsen på hva som skjer i Norden, og hele tiden ha det nordiske markedet på radaren og tilpasse hvert enkelt lands nasjonale Zalando-side med kløkt og omhu.
Her er deler av den nordiske gjengen i Berlin som Kenneth Melchior styrer.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
De skal rett og slett skru sammen en best mulig totalpakke som skal fungere optimalt for hvert av de nordiske landene.
LES OGSÅ: Slik erobret Onepiece verden
Fra mat til mote
Han startet som advokat før han etter hvert forsvant over i konsulentbransjen og Boston Consulting Group.
Deretter gikk ferden videre til Coop Danmark og stillingen som kommersiell direktør for grannelandets største matvarekjede - SuperBrugsen.
- Her fikk jeg for alvor begynne å tenke utenfor boksen da jeg fikk ansvaret for strategien for Coop online. Samtidig fikk jeg mye retail-erfaring, forteller Melchior.
Han sier at e-commerce og retail i bunn og grunn handler om det samme, selv om middelet for å nå målet er ulikt.
Sammen mener han det er dynamitt.
Og det er med den todelte erfaringen han ser for seg at han skal tilføre Zalando enda litt mer med mote-radaren innstilt på Norden.
- Det beste fra to verdener skal sammen gjøre oss best på det vi kan best, sier han avslutningsvis.
Under Virkes handelskonferanse Connect snakket Kenneth Melchior blant annet om hvordan arbeidsgiveren hans ser for seg å bli moteverdenens svar på Spotify eller Soundcloud.
Foto: Hovedorganisasjonen Virke
(Hovedbilde: Bjørn Skomakerstuen)