Avtalen innebærer at Stylepit overtar de fire merkevarene Solid, Peppercorn, Desires og Tailored Originals, samt Conseptors butikkaktiviteter i Danmark og Norge. Stylepit overtar samtidig B2B-nettbutikkene til de fire merkevarene.
Fra nett til fysiske butikker
Fusjonen gir også Stylepit en unik mulighet til å selge sine varer i tradisjonelle butikker. Solid-kjeden består nemlig at 37 butikker i Norge og Danmark.
- Den virksomhetn gir Stylepit en rekke strategiske muligheter innen omnichannel, noe som kommer til å generere kryssalg mellom butikk og nett. For eksempel kan varer som bestilles på nett hentes i butikk, akkurat som returvarer kan leveres der, skriver Stylepit i en pressemelding.
Blant ekspertene er kjøpet ingen stor overraskelse av flere grunner:
- Stylepits styreleder Nicolai Kærgaard har tidligere uttalt til den danske avisen Berlingske Business at selskapet skal vokse gjennom oppkjøp.
- Stylepit har samarbeidet med Conseptors danske selskap CNS Group i mange år og tidlugere omtalt hverandre som «gode venner».
- Stylepit har tidligere signalisert at de ønsker å øke andelen egne merkevarer for å øke lønnsomheten.
Økt lønnsomhet
- Det strategiske potensialet i den her sammenslåingen er stort. Hvis vi lykkes med å selge flere egenproduserte varer på nett til våre sluttkunder, er det store muligheter for å forbedre vår bunnlinje markant. Nå har vi et sterkt team med Solid og CNS i spissen, som kan produsere varer vi er sikre på å kunne selge, sier Nicolai Kærgaard til Business.dk.
Overtakelsen av Conseptor forventes å styrke Stylepits omsetning med 516 millioner norske kroner i 2014 og 549 millioner norske kroner i 2015 og generere en EBITDA på 17,8 millioner norske kroner i 2014 og 39,4 millioner norske kroner i 2015.
Kjøpet finansieres gjennom utstedelsen av 184 millioner nye aksjer i Stylepit til Conseptor, noe som tilsvarer en verdi på 208 millioner danske kroner basert på aksjekursen før helgen, noe som tilsvarer 228 millioner norske kroner.