Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Danske toppledere tror kjernebusinessen deres er snudd på hodet om få år

Netthandel

Den digitale revolusjonen har fått flere danske toppledere til å åpne øynene for fremtiden, viser ny rapport fra PwC.

ANNONSE

Nesten halvparten av danske toppledere tror virksomheten de driver med i dag vil være forandret eller helt borte i løpet av tre til fem år, kommer det frem i den årlige topplederundersøkelsen fra konsulent- og revisjonshuset PwC, skriver Berlingske Business.

Digitalisering og tanker rundt fremtiden er for mange toppledere høyt oppe på agendaen om dagen. Selv om utviklingen kan virke rask og brutal, ser de fleste som var med i undersøkelsen på tiden som kommer som en utfordring - og ikke en trussel.

Heng med - eller bli spist

47 prosent av de spurte topplederne i Danmark sier at de har teknologi og digitalisering fremst i pannebrasken til enhver tid. De har sett nye virksomheter med helt nye forretningsmodeller og tankesett - skapt i et digitalt univers - poppe opp rundt seg. De har ifølge rapporten skjønt at dersom de ikke selv gjør de nødvendige forandringene for å finne sin plass i dagens marked, så vil andre overta og gjøre det for dem.

Et eksempel på denne utviklingen er den digitale plattformen Teespring. Siden oppstarten i 2011, og med relativt få ansatte, har selskapet på relativt kort tid blitt en av verdens største forhandlere av T-skjorter.

Selv Amazon opplever at deres kjernebusiness endres. Deres skyløsning Amazon Web Services har nå blitt en av nettgigantens viktigste inntektskilder.

Jim Hagemann Snabe, tidligere konsernsjef i den tyske IT-giganten SAP, mener at Danmarks muligheter for å møte fremtidens omskiftelighet er bedre enn i mange andre land, blant annet i kraft av at danskene fra de er bittesmå trenes i å finne løsninger, samarbeide og ikke bare følge en stram plan. Dette kan sies å være et fellestrekk for alle landene i Norden.

Manglende forståelse bekymrer mange

Forståelse er en vesentlig faktor for å kunne utnytte alle mulighetene som den digitaliserte hverdagen kan tilby. Mangelen på nettopp dette bekymrer en del av topplederne i «dejlige» Danmark.

17 prosent av de spurte innrømemr at de i liten, eller ingen grad, vet hvordan den digitale utviklingen vil påvirke deres bedrift. 15 prosent aner ikke hva de skal gjøre når den digitale hånden legger seg over dem.

62 prosent av de spurte mener de ikke har ansatte med god nok digital kompetanse for å kunne møte fremtiden på best mulig måte.

PwC-direktør i Danmark, Lars Baungaard, mener at selskapene er nødt til å vise hvilke verdier og retning en bedrift ønsker å gå i for å tiltrekke seg og holde på kvalifisert arbeidskraft.

Mer enn bare en bil og søkemotor

Tesla og Google er to gode eksempler på virksomheter som har formulert et formål som er mye mer enn bare produktet.

Alle kjenner til Elon Musks banebrytende el-biler. Men Teslas overordnede mål er å fremskynde verdens overgang til vedvarende energi.

Googles hovedfokus er ikke å ha den beste søkemotoren, mest trafikk og flest solgte annonser. Deres hovedmål og grunnverdi - som ligger i bunn for businessen - er å organisere all verdens informasjon og gjøre den tilgjengelig og brukbar for alle.

(Foto: Arto Alanenpää/Wikimedia Commons)

Del artikkel: