ANNONSE

Dapper.no: Fra sløv hobby på hybelen - til knivskarp business i millionklassen

Dapper.no: Fra sløv hobby på hybelen - til knivskarp business i millionklassen
Erlend Simensen var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Foto: Bjørn Skomakerstuen.
Netthandel

En søndagsburger på Sagene for fire år siden staket ut kursen for tre unge menn som nå lever av å selge sykler, barberutstyr og herreklær av høy kvalitet.

ANNONSE

Det hele startet under studenthybelsengen til Andreas Doppelmayr høsten 2006.

Der hadde han et lite utvalg av sylskarpe barberkniver og dertilhørende barberutstyr som han ville tilby verden, og nettbutikken Barbershop.no så dagens lys.

Burgerrealisme

Under masterstudiene i 2011 støtte Doppelmayr på Erlend Simensen, og sammen begynte de å leke med tanken om en butikk. Så ble Johan Brox hektet på leken.

Et felles burgermåltid på Sagene, og saken var biff.

- Der og da ble vi enige om å finne et egnet lokale. I desember 2012 tok vi over lokalet i Nordre gate 13 på Grünerløkka, sier Doppelmayr.

Etter utallige timer med oppussing på kvelder og i helger åpnet de butikken Dapper i april 2013. Senere samme sommer slo de til med nettbutikken Dapper.no.


HELT DRONNING: Selv dronninger kan få en barbering i lokalene på Grünerløkka. En egen barbersalong stilles til disposisjon for dem som ønsker å prøve utstyret som skal holde skjegg og barter i sjakk.

HELT DRONNING: Selv dronninger kan få en barbering i lokalene på Grünerløkka. En egen barbersalong stilles til disposisjon for dem som ønsker å prøve utstyret som skal holde skjegg og barter i sjakk.

En felles glødende interesse for skikkelig utstyr, enten det er snakk om barberutstyr, sykler eller herreklær, er trioens fellsnevner for varekombinasjonen mange vil finne litt pussig.

Men komboen er likevel ikke mer pussig enn at de i fjor omsatte for 27,8 millioner kroner.

- Barbershop sto for cirka 65 prosent av omsetningen, sier Doppelmayr, som samtidig forteller at de i fjor fusjonerte Barbershop og Dapper og endte opp som Dapper Barbershop AS.

LES OGSÅ: Knut selger og produserer eksklusive modelltog til hele verden fra Ensjø i Oslo


For dem som sverger til sylskarpt stål mot huden i kampen mot skjeggveksten, kan dette være løsningen.

For dem som sverger til sylskarpt stål mot huden i kampen mot skjeggveksten, kan dette være løsningen.

«This is is a man´s world», er det første James Brown synger i «It´s a man´s, man´s, man´s world». Og om det er en sang som skulle matche pent med Dapper-konseptet, så er det utvilsomt denne klassikeren fra soulens gudfar.

For dette konseptet, ja, det oser av mann.

Fra A til Å.

- Men det er mange kvinner som handler hos oss. Da kanskje særlig på sykkelfronten. Og selvsagt gaver til sin bedre halvdel, sier Dapper-duoen.

Mekaniker-journalist og innovasjons-syklist

Sykler faller også helt naturlig inn i varesortimentet.

- Jeg jobbet før som mekaniker i park- og idrett i Stavanger. Og mens jeg jobbet som journalist i Klassekampen sto jeg ofte i kjelleren og skrudde på syklene til kollegene mine, sier Brox.

Og om Doppelmayr ikke er en mekaniker, så vet han hvordan en sykkel skal brukes.

I 2009-2010 syklet han fra Nordkapp til Sør-Afrika.

Han har også syklet Østerrike på tvers og Paris-Marseille.


Andreas Doppelmayr på to hjul i Sudan. Setet han brukte på turen fra Nordkapp til Sør-Afrika henger utstilt i sykkelverkstedet.

Andreas Doppelmayr på to hjul i Sudan. Setet han brukte på turen fra Nordkapp til Sør-Afrika henger utstilt i sykkelverkstedet.
Foto: Jørn Wichne Pedersen

- I tillegg til å selge sykler driver vi også sykkelverkstedet «Krankenhaus». Her har vi to seriøst dyktige mekanikere som borger for den kvaliteten vi ønsker, sier Brox.

Det tok mange år før det ble tatt ut noe som helst lønn

- Siste stammen på Dapper-treet; klær. Hvordan henger det sammen med barberkniver og sykler?

- Vi vil jo se bra ut når vi er nybarberte og sitter på sykkelen, sier Brox, og påpeker at mange av klærne som selges er av den sykkelvennlige typen.

- Lange ermer og ryggstykker som ikke sklir opp når du ligger fremoverlent mot styret, smiler han lurt.

LES OGSÅ: Lightup.no: Elektrikerens lyse idé fikk ham til å skinne i egen bedrift


I avdelingen for herreklær ser det slik ut i den fysiske butikken.

I avdelingen for herreklær ser det slik ut i den fysiske butikken.

Og i sykkelavdelingen ser det slik ut.

Og i sykkelavdelingen ser det slik ut.

Og til slutt; slik kan det arte seg i barberavdelingen, hvor kunder kan komme innom for å teste ulike barberkniver og utstyr. Eller rett og slett få seg en skikkelig barbering.

Og til slutt; slik kan det arte seg i barberavdelingen, hvor kunder kan komme innom for å teste ulike barberkniver og utstyr. Eller rett og slett få seg en skikkelig barbering.

Salvador, aka Lord Jack Knife, omtalt som en av verdens beste barberere av det internasjonale herremagasinet GQ, finner du titt og ofte med barberkniven i hånden hos Dapper og et par andre steder i Oslo.

Salvador, aka Lord Jack Knife, omtalt som en av verdens beste barberere av det internasjonale herremagasinet GQ, finner du titt og ofte med barberkniven i hånden hos Dapper og et par andre steder i Oslo.

Flere år uten lønn

- Det har tatt mye tid å bygge opp firmaet fra rommet på studenthybelen, sier Doppelmayr når han blir utfordret på hva som har vært, eller er, selskapets største utfordringer.

- Det har aldri blitt tatt ut utbytte, men alt har gått til utvidelse av varelageret. Noen ganger har visse ting solgt bra og andre ting dårlig. Og da har det vært knapt med penger til å kjøpe inn de varene som har solgt bra. Det tok mange år før det ble tatt ut noe som helst lønn, sier han til ehandel.com.

- Dere hadde småpene 28,7 millioner kroner i omsetning i fjor. Hva er årets mål?

- Vi merker at det blir vanskeligere å utvide på grunn av økte lagerkostnader og generelt mer å holde styr på. I år håper vi å ligge på cirka samme nivå, og jobbe mer med forbedring av eksisterende rutiner og systemer. For rask vekst er heller ikke alltid sunt, og jeg mener det er smart av oss å optimalisere driften før vi utvider enda mer, sier Dapper-gründeren og selskapets daglige leder.


Brooks fra Birmingham har produsert sykkelseter og sykkelvesker siden 1866. Dapper og Oslo ble valgt ut som konseptbutikk av britene i sterk konkurranse med andre og mer kjente storbyer.

Brooks fra Birmingham har produsert sykkelseter og sykkelvesker siden 1866. Dapper og Oslo ble valgt ut som konseptbutikk av britene i sterk konkurranse med andre og mer kjente storbyer.

Doppelmayr sier at det beste med å drive nettbutikk er at man lærer veldig mye om veldig mye forskjellig.

- Programmering, design, salg, psykologi, analyse, regnskap og lagerdrift er bare noen av tingene, sier han nærmest på innpust.

Vi vil jo se bra ut når vi er nybarberte og sitter på sykkelen

Han trives med å drive nettbutikk, og den spede begynnelsen i 2006 har blitt til noe mye, mye større.

- Det er mye som er bra med å drive nettbutikk i Norge - spesielt det at mange handler på nett, sier han.

- Vi kommer også i kontakt med mange hyggelige folk, både per e-post og i butikk. Samtidig har vi utfordringer med konkurranse fra utlandet, både med tanke på merverdiavgifts-grensen og subsidiert frakt fra for eksempel Kina.

LES OGSÅ: Coverbrands.no: Tone og Anders solgte skjønnhet for 50 millioner i fjor


dapper5

dapper5

- Finn din nisje

- Hva er ditt beste råd eller tips til de som nettopp har startet egen nettbusiness?

- Finn en nisje du interesserer deg for, kommer det kjapt fra Doppelmayr, som også advarer mot å gjøre alt selv.

- Det kan være lurt å bruke penger på en regnskapsfører helt fra begynnelsen, selv om det kan virke litt dyrt i starten. Og vær forberedt på mye jobbing og at det kan ta tid før du ser resultater.

- Det selges sykler og herreklær over alt. Trolig ikke så mye barberutstyr. Likevel, hva gjør dere for å skille der ut fra konkurrentene?

- Vi skiller oss nok ut på den genuine interessen og kunnskapen vi tror få andre kan matche. I tillegg er vi opptatt av god logistikk og at alle skal være fornøyd. Rssk levering og god kundeservice er alfa og omega for oss, sier Doppelmayr.


dapper9

dapper9

Dapper Barbershop AS

  • Omsetning 2015: 27,8 millioner kroner
  • Driftsinntekter 2015: 1,0 millioner kroner
  • Resultat før skatt: 0,8 millioner kroner
  • Årsresultat: 1,2 millioner kroner

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: