Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

DÃ¥rlig service tar livet av norske butikker

Ole Martin N. Evensmo

For å overleve må butikkene i Norge få et større utvalg og bedre service, mener norsk trendforsker.

ANNONSE

Trendforsker Ståle Økland snakket rett før helgen til forretningsledere i Kristiansand om utfordringer og fremtiden til detaljvarehandelen. Hans spådommer var lite oppløftende for bedrifter som kun selger varer i fysiske butikker.

– Noen analyser viser at 30 prosent av butikkene vil forsvinne på 15 år, sier Økland til NRK.

– Folk finner det de ønsker seg, de får god service og prisen er bedre enn i butikk, sier Økland.

Skal butikkene overleve i kampen mot nettbutikkenes prispress, må servicen være på topp fra man går inn og til man forlater butikken.

– Mange føler faktisk at de får bedre service nettbutikkene, de finner det de skal ha og får en god pris, sier Økland.

Han gir dermed støtte til Stormberg-gründer Steinar J. Olsen som tidligere i år sa at mange butikker vil forsvinne innen 5 til 15 år.

- MÃ¥ se til nye metoder

Lars E. Haartveit som er direktør og sjeføkonom i Hovedorganisasjonen Virke tror utviklingen vil flate ut og mange butikker vil overleve, men innrømmer at utviklingen er utfordrende.

– Jeg vet ikke om 30 prosent er et riktig tall, men det er helt sant at butikker må se til nye metoder for å ta opp kampen mot nettet, sier Haartveit.

En av utfordringene er som vi omtalte i forrige uke, at stadig flere prøver i butikk, men handler på nett.

– Det er jo en trend nå at folk sjekker prisen på nett før eller etter de har vært i butikken. Dette er en av virkelige vanskelige utfordringene for butikkene.

- Ikke lenger monopol på salg og rådgivning

Også BI-forsker Tor W. Andreassen har engasjert seg i saken. Han avviser at problemet er kunder som utnytter de fysiske butikkene og bruker dem som prøverom før de går hjem og handler på nett.

- Problemet er snarere at mens kundene tilpasser seg den nye hverdagen, befinner for mange butikkeiere seg mentalt i den tiden da butikkene hadde monopol på salg og rådgiving av produkter. Resultatet er at butikkene ikke lenger gjør den jobben kundene vil at de skal gjøre og søker dermed andre løsninger på samme problem, skriver Tor W. Andreassen på sin blogg.

Han anbefaler butikkledere å ta innover seg den nye forretningsmodellen hvor fysisk og virtuell tilstedeværelse er påkrevet, men også at man skape en god handleopplevelse, tilpasse produktsortimentet til produkter hvor det å få det med en gang er viktig for kunden og at butikkene må ta i bruk teknologi som gjør at de kan lære mer om sine kunder.

- Oppsummert vil jeg si at for mange av dagens butikkledere ikke utnytter de områdene hvor de er unike samt unnlater å utnytte teknologi for å skreddersy handleopplevelsen til kundene ved å lære mer om deres handlevaner. Resultatet er at kundene prøver produktet i butikken og sjekker konkurrentenes priser før de handler på nettet. Men slik trenger det ikke være, konkluderer Andreassen.

Se reportasje NRK har gjort i forbindelse med denne saken:

 

Del artikkel: