ANNONSE

De 10 beste A/B-testene for å optimalisere din nettbutikk

Netthandel

Adela Svajda er en netthandelsanalytiker med erfaring fra Zalando og Nelly.com. I dette leserinnlegget deler hun sine 10 beste tips til A/B-tester du bør gjøre for å optimalisere din nettbutikk.

ANNONSE

I en A/B test har du to versjoner av en nettside; versjon A og versjon B, der A er den opprinnelige siden og B er den nye. Trafikken blir fordelt mellom de to versjonene, og vi måler hvor mange som utfører den ønskede handlingen (kjøper et produkt, melder seg på nyhetsbrevet e.l.). Dette kaller vi en ”konvertering”.

Etter testperioden vil versjonen med høyest konverteringsfrekvens vinne, og vi kan deretter teste den vinnende siden mot en ny versjon C, og så videre.

Det er ingen regel for hvor lenge en test skal kjøres. Det kommer an på mengden trafikk inn til siden din og trafikkvariasjoner. Du kan for eksempel ha mye trafikk på siden din i løpet av uken, og lav trafikk i helgene.

I midlertidig er det viktig å oppnå statistisk signifikans, f.eks at A virkelig er bedre enn B (eller omvendt), og at de ikke skyldes rene tilfeldigheter.
Eksempel:


Tabellen viser forskjellen på salg med 10 og 20 prosent konvertering. Klikk for å forstørre.

Tabellen viser forskjellen på salg med 10 og 20 prosent konvertering. Klikk for å forstørre.

Test B konverterte 50% bedre enn test A, og vi er 100% sikker på at endringene i test B vil forbedre vår konverteringsfrekvens. Her kan du kan finne forskjellige nettbaserte kalkulatorer.

Med A/B testingen beveger vi oss fra ”vi tror” eller ”vi føler”, til ”vi vet” slik at du kan jobbe mer effektivt med å øke konverteringsfrekvensen på din nettbutikk.

Topp 10 A/B-tester for dine produktsider

Det beste stedet å starte A/B testing er på produktsidene, siden dette er den siden der kundene bestemmer seg for å kjøpe eller ikke, og at dette er det første steget i utsjekkingsprosessen. Basert på min erfaring med over 100 A/B tester på store nettbutikker som Zalando og Nelly.com, så er det disse 10 testene som gir størst utslag på konverteringsfrekvensen.


Bildet illustrerer de 10 punktene leserinnlegget handler om. Klikk for å forstørre.

Bildet illustrerer de 10 punktene leserinnlegget handler om. Klikk for å forstørre.

1. Kundevurderinger

Kundevurderinger bygger tillit, og de besøkende stoler mer på vurdering fra en annen kunde enn beskrivelsen gitt av leverandøren. Men visste du at hvordan man viser denne vurderingen kan gi store utslag på konverteringsfrekvensen?
Jeg anbefaler at du tester ulike symboler, plasseringer og farger.

2. Leveringsbetingelser

Man kan øke konverteringsfrekvensen ved å vise leveringsbetingelsene gjennom hele kjøpsprosessen. Hvis du har denne informasjonen på en annen side så kan kunden forlate produktet og bli distrahert før produktet er lagt til handlekurven, og salget blir tapt.

3. Piler vs thumbnails

Når du har flere produktbilder, er det lurt å teste ut piler vs thumbnails under bildene, eller (som regel) kjøre det beste alternativet med å bruke begge deler.

4. Produktbilder

Produktbilder har stor effekt på konvertering, men bør du bruke bilder av kun produktet eller vise produktene på en modell?
Etter min erfaring er det ingen generell regel for hva som konverterer best, og det kan også varierer mellom produktkategorier. Så, test, test, test!


Illustrasjon som viser to ulike produktbilder. Et av en enkel sko og et av sko på bena til en dame. Klikk for å forstørre.

Illustrasjon som viser to ulike produktbilder. Et av en enkel sko og et av sko på bena til en dame. Klikk for å forstørre.

5. Produktvisninger

Her kan du teste om kundene foretrekker 360 graders rotasjon av produkter, bilder eller videopresentasjon. Igjen er det ingen generell regel for hva som konverterer best, du trenger å teste ut effekten.

6. Fargefilter

Test ut varianter av fargefilter for å se hva kundene synes er enklest. Er det ved hjelp av produkteksempler eller klassiske fargebokser? Husk at hva som fungerer best for én nettside ikke nødvendigvis trenger å være like effektiv på din, eller vice versa.


Bildet viset to ulike fargefilter. Farger i form av tekst eller farger i form av bilder. Klikk for å forstørre.

Bildet viset to ulike fargefilter. Farger i form av tekst eller farger i form av bilder. Klikk for å forstørre.

7. Størrelsesfilter

Du kan kjøre forskjellige typer test av størrelser, slik som utforming av knapper (farge, størrelse, tekst, ikoner), om du skal bruke en størrelsesguide (for eksempel europeiske størrelser og produsentens størrelser) og størrelsesvarslinger.


Bildet viser ulike størrelsesguider. Klikk for å forstørre.

Bildet viser ulike størrelsesguider. Klikk for å forstørre.

8. og 9. Legg til handlekurv

Test størrelsen på ”legg til handlekurv” knappen og fargen (jeg har god erfaring med gul og oransje).
En annen enkel måte du kan øke konvertering på er å teste ordlyden på handlekurvknappen. For eksempel ”legg til handlekurv” , ”kjøp nå” osv. Endring av ordlyden på denne knappen kan forårsake enorm effekt på konverteringen! Les mer om kjøpsknapper her.

10 Legg til ønskeliste

Noen ganger har vi en ønskeliste, men kundene vet ikke hvordan man skal bruke den. Mål bruken av ønskelisten og optimaliser utformingen av denne.

Del artikkel: